Annons

serietagning i raw..

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Visst ska dynax 7d fungera att fota seriebilder i raw, min kamera vill dock inte. Något som kan vara felinställt?
Mvh jimmie
 
Det går hur bra som helst. Den enda inställning mig veterligen som påverkar seriebildstagning är väljarratten underst till höger.

mvh/Ove
 
Måste vara något fel på min då! Satt och lekte med vridet till serietagning resp enkel. Fungerade sen ändrade jag till min inställning läge 1 då gick det inte igen. Vred igen på ratten till serietagningen men fungerade inte. Garanti finns kvar så det blir väll till att lämna in kameran då?
Mvh jimmie
 
diablo 3 skrev:
Måste vara något fel på min då! Satt och lekte med vridet till serietagning resp enkel. Fungerade sen ändrade jag till min inställning läge 1 då gick det inte igen. Vred igen på ratten till serietagningen men fungerade inte. Garanti finns kvar så det blir väll till att lämna in kameran då?
Mvh jimmie

Äger inte KM och vet inte vad "läge 1" är men om det enda du ändrar är filformat (jpeg till raw) och kameran slutar ta bilder i serie är det något fel på den. :-(

Men förklaringen finns kanske i vad "läge 1" är?
 
Du har 3 egna inställningar som du kan göra! i läge ett har jag valt raw samt iso 200. Om man sätter på kameran i P läget blir det jpg fine, och iso 100 det vill jag inte ha.

Så för att slippa ändra varje gång jag sätter på kameran har jag gjort de valen.

Det verkar som att så fort jag ändrar någon inställning i kameran går det inte ta serier.

Skumt!! Någon som har haft problem med detta?
 
diablo 3 skrev:
Måste vara något fel på min då! Satt och lekte med vridet till serietagning resp enkel. Fungerade sen ändrade jag till min inställning läge 1 då gick det inte igen. Vred igen på ratten till serietagningen men fungerade inte. Garanti finns kvar så det blir väll till att lämna in kameran då?
Mvh jimmie
En liten undran. Du har väl inte för bråttom mellan serietagningarna, tänk på att kameran måste skriva till kortet efter 9 bilder. Om man har ett långsammare kort så kan det ta lite tid också... I sökaren så syns hur många bilder som finns kvar i bufferten, där måste alltså finnas utrymme för att serietagningen ska fungera.

Detta kanske du i & för sig redan visste?

//Larsa
 
.Z. skrev:
En liten undran. Du har väl inte för bråttom mellan serietagningarna, tänk på att kameran måste skriva till kortet efter 9 bilder. Om man har ett långsammare kort så kan det ta lite tid också... I sökaren så syns hur många bilder som finns kvar i bufferten, där måste alltså finnas utrymme för att serietagningen ska fungera.

Detta kanske du i & för sig redan visste?


//Larsa

Både jag och nej;-) problemet är att när jag får kameran till att ta serier 3 bilder, och sen ändrar något så går det bara ta en bild. Testar igen och vrider ratten till serie och enkelbild, men funkar bara att ta en bild. Svårt att förklara. Hum provade igen! Kan det vara så här den är alltid inställd på serier. Sätter på kameran, då fungerar det ej att ta serier. Växlar över till enkelbild och tillbaka till serietagning då fungerar det. Kan det vara en bugg? Eller fungerar allså att man måste starta kameran i enkelbild för att sedan växla över till serie? Hoppas någon begriper;-)
 
Jag gjorde en M-set och la den på 1 med b la raw+jpg och seriebildstagning. Inga problem. Med kameran fortfarende i läge 1 så ändrade jag till raw och spotmätning. Det funkar även det hur bra som helst, Den ändrade inställningen är inte permanent utan går tillbaka till Raw+jpg och centrumvägd om jag vrider programvalsratten till ett annat läge och sedan tillbaka till 1. Har du verkligen sparat seriebildstagning på programplats 1? eller har du singeltagning där och ändrat till seriebildstagning utan att spara det till program 1? En undring bara.

mvh/Ove
 
Nu blir jag osäker. Kan man spara seriebilds tagning i läge 1 med. Trodde att man var tvungen att ställa in det med vredet. Var ställer man in det annars i kameran?
 
Sedan är det så också, om du sparat singeltagning på programval 1. Växlar över till seriebildstagning, sedan stänger av kameran alternativt byter program, så går den tillbaka till singel när du väljer programval1. Den struntar fullständigt i hur knapparna står på kameran. Allt ligger i "minnet". Därför att du snabbt ska kunna använda dina inställningar utan att mecka med kameran. T ex. Du har programerat programval 1 till manuell fokus. Kameran står i läge AF-C och Manuellt programval. Vrid programvalsratten till 1 och du har manuell fokus, oavsett hur ratten på framsidan står.

mvh/Ove
 
hur gör jag för att ändra så att den tar serier direkt i stället för enkelbild. Var går jag in i menyn och ändrar detta?
 
diablo 3 skrev:
Nu blir jag osäker. Kan man spara seriebilds tagning i läge 1 med. Trodde att man var tvungen att ställa in det med vredet. Var ställer man in det annars i kameran?
Alla inställningar (nästan, inte mjukfokusering t ex) som du har kameran inställd på; iso, färgrymd, skärpa fokusval seriebild,singel spegeluppfällnin (AF eller M) fokuspunkter bländare etc. Tryck på knappen MSET och spara genom att trycka på AF-spot.

mvh/Ove
 
Om du ställer in kameran för seriebildstagning (höger ratt underst, du vet var den är,0))
Sedan trycker du på MSET, välj programplats (välj register) 1 2 eller 3. bekräfta genom att tryck på AF-spot.
Nu är det alltid seriebildstagning på den programplats du väljer.

mvh/Ove
 
Tack så hemskt mycket, jag som hade fått för mig att det inte skulle gå. Nu kommer jag att lyckas ta ännu bättre bilder;-)
 
oja!!
Lämna in och vara utan kamera är helt uteslutet. Då skulle jag klättra på väggarna;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.