Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienr Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

cilla1

Avslutat medlemskap
Hej!
Har köpt ett beg canonobjektiv EF 16-35 1:2,8 L ll USM Med serienr 1010-163

Kan nån hjälpa mig med åldern å detta objektiv ?

Kan man även utröna vart objektivet är köpt och tillverkat ?

mvh/ Cilla 1
 
Enligt den här sidan, så verkar du ha sett fel när det gäller serienummer på linsen då de antingen använder sig av en 10-siffrig kombination eller två bokstäver följt av 4 siffror. Om de har rätt eller inte kan jag inte svara på förutom att det stämmer på min 70-200 f/4-lins.

Så här hittar du serienumret - Canon svenska

*EDIT*
På den svenska sidan står det att EF-objektiven kan ha 5, 6, 7, 8, 10 eller 12 siffror. Siffrorna på mitt objektiv, vid det röda x:et på bilden långt ner på sidan, som sitter på änden som du fäster i kamerahuset är de som gjorde att jag kunde säkerställa att objektivet har rätt ålder om jag ska tro på lådan som objektivet kom i.
*END*
 
Senast ändrad:
Kan inte redigera mitt inlägg längre så får skapa en kommentar till. Mitt objektiv har ett 6-siffrigt serienummer och bokstavs- och sifferkombinationen jag skrev om är en företagskod, vilket innebär att man kan av den första av bokstäverna kan säga vilken fabrik objektivet är tillverkat i. Den andra bokstaven är vilket år som det har tillverkats och de två första siffrorna är vilken månad. Tydligen har ingen lyckats lista ut vad de två sista siffrorna står för.
 
serienr Canon

Enligt den här sidan, så verkar du ha sett fel när det gäller serienummer på linsen då de antingen använder sig av en 10-siffrig kombination eller två bokstäver följt av 4 siffror. Om de har rätt eller inte kan jag inte svara på förutom att det stämmer på min 70-200 f/4-lins.

Så här hittar du serienumret - Canon svenska

*EDIT*
På den svenska sidan står det att EF-objektiven kan ha 5, 6, 7, 8, 10 eller 12 siffror. Siffrorna på mitt objektiv, vid det röda x:et på bilden långt ner på sidan, som sitter på änden som du fäster i kamerahuset är de som gjorde att jag kunde säkerställa att objektivet har rätt ålder om jag ska tro på lådan som objektivet kom i.
*END*


Hej Rickard!
Tack för ditt svar! Som har gjort mig en aning konfunderad
På objektivets metalliska kontaktyta med kameran står klart och tydligt instämplad
1010-163

Jag har själv ett 70-200 f/4 och där står som på ditt instämplad på sidan ett sexsiffrigt
nr i mitt fall 382306

Vad kan det vara för objektiv jag har köpt? Allt annan text på objektivet stämmer 100%

Kan nån här på forumet knäcka gåtan?

mvh/cilla1
 
Hej Rickard!
Tack för ditt svar! Som har gjort mig en aning konfunderad
På objektivets metalliska kontaktyta med kameran står klart och tydligt instämplad
1010-163

Jag har själv ett 70-200 f/4 och där står som på ditt instämplad på sidan ett sexsiffrigt
nr i mitt fall 382306

Vad kan det vara för objektiv jag har köpt? Allt annan text på objektivet stämmer 100%

Kan nån här på forumet knäcka gåtan?

mvh/cilla1

Finns det ingen mer info på objektivet, det kanske inte är serienumret du ser?
Det borde se ut som på bifogad länk, före 2008 är det två bokstäver och fyra siffror, efter det 10 siffror.
http://www.kenrockwell.com/canon/date-codes.htm
 
Finns det ingen mer info på objektivet, det kanske inte är serienumret du ser?
Det borde se ut som på bifogad länk, före 2008 är det två bokstäver och fyra siffror, efter det 10 siffror.
http://www.kenrockwell.com/canon/date-codes.htm

Hallo därute!
Nu blev jag glad! Hittade med förstoringsglas en stämpel i den svarta bakeliten strax ovanför metallytan med numret UV 1103 hurra hurra,men problemet är att jag inte kan tolka Canons serietillverkningslista ,,,,Hur gammalt är objektivet ?

Tack för all hjälp!

mvh/cilla1
 
Det är likadant med mitt EF 16-35 mm f/2,8L II USM. På den blanka bajonettringen står det 4034386, men sen i plasten baktill kan man läsa UZ1209. Det sistnämnda är ju samma stil på numret som det som beskrivs här i tråden.
Förmodar mitt är tillverkat i samma fabrik, fast ett senare år, får man väl anta. Jag har inte tittat i tabellen än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.