Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriebildstagning D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Läste just en test ang D7100 och seriebildstagning.
Där testade man att ta bilder av en springande kvinna som sprang mot kameran.
33 bilder varav 3 blev oskarpa.
Min kamera slutar att ta bilder efter 5 bilder för att den måste buffra.
KAN detta bero på typen av minneskort jag använder , eller är det kameran som felar?
Jag har ett Philips 32gb Micro FM32MD35B.

Med vänlig hälsning Kent

Sannolikt, kameran har inte så stor buffert. Du ser hur många bilder som får plats i kamerabufferten med aktuella inställningar om du håller ned avtryckaren halvvägs och tittar i sökaren eller på toppdisplayen. För att ta fler bilder i följd så måste kameran skyffla undan data till minneskortet. Är kortet då långsamt så lägger den av för att bufferten blir full och måste då skriva ned det som finns i bufferten innan det går att fortsätta.

KAN detta bero på typen av minneskort jag använder , eller är det kameran som felar?

Nej, det beror på att du fotar RAW och testet gjordes med JPEG. Buffern rymmer 33 stycken fullstora JPEG-bilder (large+fine).

Nej, det beror på att du fotar RAW och testet gjordes med JPEG. Buffern rymmer 33 stycken fullstora JPEG-bilder (large+fine).

Ja, det är skillnad på vilka inställningar man har, men det är ju inte så att kameran bara klarar 5 bilder i råformat innan den säger upp verksamheten mer eller mindre helt, givet att man har ett kort som det är någon fart på. Detta är dock onekligen en svag punkt på dessa kameror för den som tycker att det är viktigt att kunna bränna av långa serietagningar.

Med D7100 gör minneskortet stor skillnad på hastigheten om du fotar RAW. Jag kör medl SanDisk Extreme Pro SDXC 64GB Class 10 UHS-I 95MB/s, det funkar bra på min D7100. Minst dubbla hastigheten mot det jag hade tidigare. Kameran tömmer bufferten mycket snabbare.

Med D7100 gör minneskortet stor skillnad på hastigheten om du fotar RAW. Jag kör medl SanDisk Extreme Pro SDXC 64GB Class 10 UHS-I 95MB/s, det funkar bra på min D7100. Minst dubbla hastigheten mot det jag hade tidigare. Kameran tömmer bufferten mycket snabbare.

Det stämmer. Jag gjorde tester på min d7100 med flera olika kort. Jag bytte från sandisk extreme och extreme plus till extreme pro och det var stor skillnad efter att man fyllt bufferten. Jag såg också till att dessa kort var märkta med symbolen 3 eftersom det finns både 1 och 3. En trea garanterar snabbare hastighet än en etta. Men det kan vara så att ettorna i verkligheten är identiska i prestanda men man har märkt upp de senaste med en trea. Det är fortfarande UHS 1 som gäller för d7100.

Det stämmer. Jag gjorde tester på min d7100 med flera olika kort. Jag bytte från sandisk extreme och extreme plus till extreme pro och det var stor skillnad efter att man fyllt bufferten. Jag såg också till att dessa kort var märkta med symbolen 3 eftersom det finns både 1 och 3. En trea garanterar snabbare hastighet än en etta. Men det kan vara så att ettorna i verkligheten är identiska i prestanda men man har märkt upp de senaste med en trea. Det är fortfarande UHS 1 som gäller för d7100.

Jag har oxå märkt att den buffrar snabbare mellan bursts med snabbare kort, men fortfarande har den väldigt dålig seriebildstagning. efter 7 bilder är den väldigt slö, och även om man tar 3-4 bilder i följd och sedan väntar någon sekund så fylls buffern. Har detta problem även med 95 mb/s kort. Inte den bästa kameran för sport och fågel.

Inte den bästa kameran för sport och fågel.

Det stämmer bra att den begränsade buffertstorleken är D7100:ans akilleshäl. Det var ju därför som Nikon släppte D7200 så nära inpå. Så om man fotar sport så är det inte rätt kamera (Nikon verkade anse att man behöver en D3 eller D4 om man fotar sport fram till att de släppte D500.) För fågel tycker jag att det inte är särskilt begränsande med 7 bilders buffert, men smaken är som baken.

Är man lite petig måste man kolla skrivhastigheten på kortet. Det som står på är ofta läshastigheten, skrivhastigheten kan vara betydligt lägre. Jag har för mig att D7100 klarar max 80 MB/s. Andra knep man kan ta till är ju att bara spara RAW (inte RAW+Jpeg), gå ner på 12 bitars upplösning (ingen praktisk skillnad). Det räckte gott för mina behov (djur, natur och lite ungdomsfoboll).

Jag skall skaffa ett bättre minneskort så får man se vad som händer.
Men att kameran lägger ner efter fem bilder med nuvarande kort är riktigt dåligt.
Min gamla FM kör på i fem bilder/sek utan avbrott. rullen ut :)

Är man lite petig måste man kolla skrivhastigheten på kortet. Det som står på är ofta läshastigheten, skrivhastigheten kan vara betydligt lägre. Jag har för mig att D7100 klarar max 80 MB/s.

Kollade skillnaden mellan läs- och skrivhastigheten, SanDisk uppger för sitt Extreme Pro 95 MB/s för läs och 90 MB/s för skriv.

Extreme Plus har 90 läs och 60 skriv

För sitt Ultra plus anger de ingen siffra, har fått fram 80 för läs (utom för deras minsta 8 GB som är 40 GB/s) och för skriv "lägre".

Med vänlig hälsning Kent

Jag testade precis just nu att ta bilder i Basic.
Den tar 5-6 bilder i snabb takt , sedan är det ungefär en bild/sek.
Så skall det väl ändå inte vara?

Googlade på det kort du har idag och Philipskortet är ett klass-4-kort, dvs med överföringshastighet på ca 4 MB/s. Det är avsevärt under vad som krävs idag, bara 1/20.Då spelar det ingen roll vilket format du fotar i, när bufferten är full är det nästan stopp.

Lösningen är att byta kort till SanDisk Extreme Plus (215:- /st) eller SanDisk Extreme Pro (470:- /st)

Sandisk exteme pro kostar bara 265 kr 32 GB. Inte lönt att spara några tior för att köpa extreme plus.

Mitt pris var från i morse :))

Mitt pris var för 10 minuter sedan. :) Jag har köpt korten för detta pris sedan i julas. Men det skiljer sig väldigt mycket mellan olika företag. Cyberfoto brukar vara hyfsade men just detta kort hittar man på t.ex. 24.se och andra platser. Kolla bara efter 3:a så det inte står en etta för så garanterar inte Sandisk att hastigheten konstant överstiger 30 MB/s. De hastigheter som annars visas är maxhastigheterna som ofta kan skilja enorm från de verkliga. Jag kan möjligen ha fel i det jag skriver men jag gjorde en rejäl research för några månader sedan.

Priset har förstås inte gått ned så mycket. Jag köpte ett dylikt kort för 329:- i förra veckan och det var inte billigast, utan där jag kunde gå in och få med mig kortet direkt (Webhallen). Att bara skriva Extreme Pro är dock inte riktigt rätt, för det finns ett snabbare sådant (UHS II). Det är varianten med UHS I och 95 MB/s som avses.

Med vänlig hälsning Kent

Som sagts tidigare i tråden är Jpeg som gäller om man vill fotografera många. Men för D7100 (och föregångaren D7000) finns också en annan sak att tänka på, och det är om du har D-lightning och distorsionskontrollen igång. Dessa processer tar tid för processorn att genomföra och kameran mäktar då inte med att ta fler än ungefär 7 bilder OAVSETT storlek på filerna. Stäng av dem i fotograferings-menyn så ska du se att din buffert plötsligt mångdubblas som genom ett trollslag..

Priset har förstås inte gått ned så mycket. Jag köpte ett dylikt kort för 329:- i förra veckan och det var inte billigast, utan där jag kunde gå in och få med mig kortet direkt (Webhallen). Att bara skriva Extreme Pro är dock inte riktigt rätt, för det finns ett snabbare sådant (UHS II). Det är varianten med UHS I och 95 MB/s som avses.

Precis.- UHS II är något helt annat som inte en D7100)7200 drar nytta av 24.se är vad jag vet det billigaste stället för dessa kort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar