ANNONS
Annons

Seriebilder av yrken mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Vet inte om det här är rätt ställe att skriva detta på... men har under en längre tid haft suget att göra en bunt bildserier på olika yrken...
någon som har ideer hur man kan göra för att få det snyggt... + någon med andra bra tips är alltid välkommna :)

Jag försöker övervinna min feghet :) jag fattar det inte... är jättesocial i vanliga fall men när det gäller fotandet så frågar jag aldrig "ursäkta kan jag få ta en bild av dig" eller nått... utan jag smygfotar bara med tele typ :) rädd att personer ska ta jätte illa upp... typ:(va fan är det som är så intressant med mig?) många har hatar ju att vara framför kameran...(jag själv till exempel)

Ingen som har nå bra ideer hur man övervinner sånt? :D är de bara att fråga någon gång och sen är det lättare för varje gång? Någon som har förslag?

Känns som om man smygfotar blir bilderna aldrig som man vill ha dom... antingen oskarpa om man gör det jättesnabbt eller så någonting annat fult..

tacksam för alla svar.
/S

Shaggbom skrev:
Jag försöker övervinna min feghet :)
Ingen som har nå bra ideer hur man övervinner sånt?

Det är egentligen inget att övervinna eftersom hindret inte finns. Jag upplever det snarare som att många vill vara med på bild, de känner sig smickrade av att någon uppmärksammar dem. Och i dagens samhälle är det många som söker bekräftelse på det sättet.
Visst finns personer som absolut inte vill vara med på bild, och en stor andel avbildade frågar vad man ska ha bilderna till. Det brukar räcka med att säga att "jag gillar att ta porträtt", eller "jag gör ett projekt om folk som påtar i trädgården/går med hund/cyklar/fiskar/hus/detta kvarter/denna stad/om folk som älskar på allmän plats.." Bara få dem att känna sig utvalda och inte utpekade hjälper nog en hel del.

:D är de bara att fråga någon gång och sen är det lättare för varje gång? Någon som har förslag?

Visst blir det lättare efter ett tag. Varför inte börja med barn, de gillar att bli fotograferade och ställer inte värre frågor än vad barn brukar göra. De i yngre tonåren är kanske ännu lättare, då behöver du kanske inte heller fråga föräldrarna först.

tack för svaren.. försöker mestadels fota arbetskompisarna mina just nu... vi har en del firmafester :) och de flesta är i ens egen ålder.
Lätt att fota då....."canaldigital kundsupport ;)"
mycket sociala personer... lätt att fota där :p

tack iaf för förslagen... ska ha dom i åtanke
/S

Läs gärna tråden 'hur långt går ni?' ovanför i samma forum. Där står en hel del matnyttigt i detta ämne.

Träna på öppna människor.

Gå på stan och sikta in dig på någon människa som ser lite glad och trevlig ut. Ta en bild av den när den går förbi, och möt dennes blick och se lite trevlig ut. Då får man nästan alltid ett leende tillbaka.

är mera "närbilder" på personer jag har prob med... alltså porträtt typ... fota personer med tele på stan är inga problem :p

Aha... Nej, det är väl lite värre, för då måste man ju ställa upp folk och det är väl svårare att begära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar