motalarolf
Avslutat medlemskap
Tack för alla svar! Jag kan konstatera att det finns lika många svar som det finns objektiv. Det verkar inte finns några felaktiga val, bara bättre eller sämre utifrån sina egna behov. Visst, jag e "nybörjare" men det hindrar en inte att uppskatta skarpa bilder. Vad som anses vara en bra bild ligger ju mycket i betraktarens ögon. Jag har nu tagit ett beslut utifrån andras omdömen, tester, kikat lite på bilder här på forumet(fantastiskt vackra bilder)och kommit fram till att jag kör 16-85mm och en 70-300mm vid ett senare tillfälle. Det känns som ett bra val för mig.
VH
Håkan
Du har fattat RÄTT beslut! Delvis p g a att det kanske inte finns några som är FEL, men också därför att du har vägt alla aspekter mot varandra. Själv har jag 16-85 och 70-300 och den kombinationen är kanon!
Jag vill bara lägga till en synpunkt. Du har valt ett kamerahus av hög klass. I dom fallen brukar gälla att husen ofta är bättre än optik av motsvarande klass. Det betyder att man bör ha minst lika hög ambitionsnivå med sina gluggar som med kamerahuset om man vill att huset skall komma till sin rätt. Hellre dyrare glas än dyrare hus således.
Lycka till. Och titta gärna in på www.nikonforum.se - en riktigt matnyttig community.
Hälsningar
Rolf