ANNONS
Annons

Ser man skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Är det någon tydlig skillnad på en analog papperskopia vs en digital (Nikon D50) med rätt så bra skrivare? Den analoga utrustningen är okej, kanske inte världens bästa förstoringsapparat.

Då pratar jag om dimensionerna: 17,5X12 cm på papperskopiorna. Det är ju rätt så litet så man bör inte kunna se några skillnader, eller?

Kan tillägga att det är s/v om det spelar någon roll.

Senast ändrad:
Vid 13x18 ser du lite korn i filmkopian, det gör du däremot inte i D50-bilden. När det gäller hur högdagdrar och skuggor tecknas så kommer du att se skillnad, men det kommer du också att göra om du jämför två filmer.

Då har du nog taskig planhållning av filmen. Jag antar att du kör glaslös negghållare? Enkelglasat är att föredra tycker jag.

Phoenix_89 skrev:
De förstoringsapparaterna som jag använder är väldigt skumma - man ser kornen på vissa ställen bara.

Jepp, det är nog det. Men dessa korn - jag ser dem endast med en lupp vid dessa dimensioner. Så då det är ingen nämnvärd skillnad mot en digitalare.

Ligger och velar mellan att köra digitalt eller analogt till ett fotoalbum i skolan.

Silverkorn och pixlar funkar inte riktigt likadant. På vissa partier kan du se korn i en bild medan du ser dem mindre i andra partier beroende på negativets täthet. I mörka och mörkgrå bilddelar ser du kornen sämre medan de mellagrå och ljusgrå brukar ge mera korn. Se bifogad bild:

Bilagor

• 4245e7c18200dny.jpg
    4245e7c18200dny.jpg
    51.6 KB · Visningar: 209
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar