Annons

ser inget i displayen när jag ska fota....

Produkter
(logga in för att koppla)
jag, som ändå ser för dåligt för att gilla lcd-sökare, plåtar "från höften" för att få udda vinklar.
det går ju bra det med, eftersom man inte förlorar värdefulla filmrutor om det inte blev lyckat.
tillslut har jag blivit riktigt bra (nåja) på att plåta "i blindo" från höften (eller från fötterna eller var man nu väljer att placera kameran).
i mitt IR-album finns det bilder där jag enkom plåtat i blindo, eftersom mitt IR-filter inte släpper igenom något som helst synligt ljus.
det hjälper förstås om man har en vidvinkel. ;o)
 
Estethia skrev:
jag, som ändå ser för dåligt för att gilla lcd-sökare, plåtar "från höften" för att få udda vinklar.
det går ju bra det med, eftersom man inte förlorar värdefulla filmrutor om det inte blev lyckat.
tillslut har jag blivit riktigt bra (nåja) på att plåta "i blindo" från höften (eller från fötterna eller var man nu väljer att placera kameran).
i mitt IR-album finns det bilder där jag enkom plåtat i blindo, eftersom mitt IR-filter inte släpper igenom något som helst synligt ljus.
det hjälper förstås om man har en vidvinkel. ;o)

Jag lider av samma sorts åkomma. Kan inte betrakta bilden på LCDn utan glasögon, ännu mindre bedöma något annat än histogram. Lika illa med LCDn ovanpå.
Skjöt en hel avslutningsfest med kameran handhållen mitt på bordet (som var omringat med folk) på armlängds avstånd. Inte en bild där objektets huvud var kapat trots att 24-85an satt monterad. Glatt överraskad fotograf kan jag lova.
Kör man digitalt är det jättekul att skjuta i blindo. Det kostar, i princip, inget och man kan göra flera försök (om tiden finns).

/AnWi
 
Re: *Pinsamt*

SpaceCowboy skrev:
JA jag kom på det senare att det var en spegelreflexkamera efter det jag la in frågan här!....

*pinsamt*

Du behöver absolut inte känna att det är pinsamt. Många före dig på forumet har ställt samma fråga. Och då är mörkertalet säkert stort..

Priserna på dslr har nu kommit ner ordentligt så det blir säkert fler och fler som haft digitalkompakt förut och nu köper sin första dslr. Många av dom kommer att vara besvikna på sin trasiga LCD-display...
 
Tja, din nästa fråga skulle kunna vara "hur stänger jag av klickljudet"... :D

Angående optisk/lcd-sökare så föredrar jag absolut den optiska sökaren (till och med på D70). En lcd-sökare har inte samma upplösning, den visar bilden med fördröjning och dessutom har den för låg uppdateringsfrekvens nör man ska plåta rörliga objekt, som barn till exempel. Nu går ju tekniken framåt, och upplösningen ökar, och bilduppdateringsfrekvensen ökar säkert den med. Men i dagsläget är jag inte speciellt avundsjuk på min brors Olympus med "Live view". En fördel med att plocka sökarbilden från sensorn är ju om man har stabilisering på sensorplanet, så får man ju en stabiliserad sökarbild, vilket man ju inte får genom den optiska sökaren.

/E
 
I mitt fotografernade skiljer jag på att "fota objekt" och "skapa bilder".

När jag fotar objekt så är sökaren perfekt, jag kikar genom den och ser verkligen objektet.

När jag skapar bilder är det utsnittet och kompositionen som är det viktiga och då är displayen överlägsen. Den ger mig direkt en bild av bilden.

Så jag skulle gärna vilja ha en kamera där jag kan växla mellan display och sökare.

Ni som aldrig haft en period med displayfotande skulle jag verkligen rekommendera att prova. Det utvecklade i alla fall mitt bildseende väldigt mycket.
 
Jag hade ju en digitalkompakt förut, där jag huvudsakligen fotograferade mha displayen, men displayen led ju av de nackdelar jag listar ovan.

Jag känner inte att den optiska sökaren på något sätt påverkar min möjlighet till komposition och utsnitt till det sämre. Men å andra sidan har jag ju blivit mer medveten om komposition och utsnitt i och med att jag blivit en bättre fotograf sedan jag bytte till systemkamera. Samtidigt måste jag nog ändå hålla med dig i ditt resonemang, för ett sanbbt och effektivt sätt att se om en bild fungerar är ju att kolla på den på den lilla skärmen på kameran. Gärna i flerbildsläge, för när bilden är stor som ett frimärke ser man ju genast om det väsentliga framstår med önskvärd tydlighet, och med en "live" display ser man ju samma sak innan man tar bilden. Dock finns det andra saker, som jag tycker är viktigare att få absolut rätt från början, som är svårare att se på display, men enklare i optisk sökare, och det är skärpedjup och skärpa/fokuspunkt. Får man skärpan fel i en bild spelar det ju ingen roll om beskärningen är super.

/E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.