Advertisement
ANNONS
Annons

Separera papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Mina framkallade foton har en benägenhet att fastna i varandra även efter att de har torkat. Eller kan fuktig luft som i en källare behålla en viss fuktighet i papperet och leda till att papper fastnar i varandra?
Jag kör med Multigrade-papper av RC-typ.

Hur får jag mina foton att torka ordentligt?

RC papper ska ju vara plastbelagda så de ska väl inte kunna hålla någon större mängd fukt på utsidan. Det är väl i så fall enbart emulsionen kan ställa till problem. Se till att inte lägga dem emulsion mot emulsion.

Källarlokalen jag labbar i brukar inte vara något problem. Jag brukar raka av papperena med en vindrutetorkare och låta de torka någon timme på ett nät. Lägger inte ihop dem så länge papperena är "svullna" där vattnet varit kvar längst, typ droppar och så.

Sedan finns det speciella plastpapperstorkar med värmefläkt och liknande men sådana dedikerade fotolösningar är nog onödigt dyra.

Nu kan man få tag i en torkmaskin för ca 500-1000. Har du stor produktion så kan det vara lönt, det är också riktigt bekvämt (och effektivt) att kunna ta ut en torr kopia efter 10min och betrakta och helt slippa tänka på drydown (att pappret mörknar när det är torrt) när man betraktar.

Annars bygger du ett torkställ av myggnät och virke. Finns många guider till det. Låt helst papprena ligga i ett dygn. Sedan går det utan problem att stapla.

Jag använder ibland raklar på "arbetskopior" men aldrig på fördiga "produktionskopior".

Fredrik Calabrese skrev:
Annars bygger du ett torkställ av myggnät och virke. Finns många guider till det. Låt helst papprena ligga i ett dygn. Sedan går det utan problem att stapla.

Det är ju just det jag har, ramar med nät som bilderna kan ligga och torka på något dygn eller så. Det konstiga är ju att bilderna ändå klibbat ihop långt efteråt när de legat "staplade" på varandra. Kan det ha med kemin att göra?

Jag lägger bakplåtspapper mellan mina bilder och har dem i press (gäller fiberpapper). INget fasnar på bakplåtspappero de kan användas om och om igen.

Niklas, vaken utan kaffe

Kenneth det låter som att ventilationen är för dålig. Eller är det för kallt.

Kan du "öppna dörren" innan du går ut för dagen.

Ett sista alternativ, men inte troligt är att bilderna är dåligt sköljda, det brukar inte RC papper bli.

Inget av felorsakerna går att utesluta. Mörkrummet är i en källare med en temperatur på cirka 16-17 grader nu när det är cirka nollgradigt utomhus. Dock utgörs dörren av någon form av draperi, kombination av tyg och svart galon, som inte tätar till helt.

Jag "vet" att papper ska sköljas en stund, jag brukar dock låta papperen ligga en stund i ett vattenbad. Kanske är det vattenbadet utan någon direkt cirkulation som inte räcker till?

Ngnstans har jag läst att ett RC-papper inte ska vara i vattnet längre än 10 minuter.

Däremot bör vattnet röra lite på sig.
Ta ett tråg och lägg ner en perforerad vattenslang som kopplas till kranen. Det borde räcka. Själv lutar jag samtidigt tråget (klossar under 50*60 tråg) ner mot hon för att undvika översvämning.

Men din temperatur är ju i lägsta laget. Är du säker på den för jag skulle nog frysa i den temperaturen.

Erik Schalin skrev:
Men din temperatur är ju i lägsta laget. Är du säker på den för jag skulle nog frysa i den temperaturen.

Jag har mätt upp temperaturen med samma kvicksilvertermometer som jag mäter vattentempen. Och inte har det varit något problem med framkallningen i alla fall.

Fryser gör jag inte, men så har jag också en ylletröja på mig. Har till och med tagit av mig den efter en stunds arbete. Men alla är vi ju olika känsliga för temperaturer.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.