ANNONS
Annons

Sensorstorlek?!

Produkter
(logga in för att koppla)

0Andreas0

Avslutat medlemskap
Börjar bli sugen på en digital systemkamera men har en lite fundering angående storleken på sensorn...

Jag har vid något tillfälle läst eller hört att de små bildsensorer som sitter i digitala kompaktkameror (storleken) gör att man inte får lika kort skärpedjup som med vanlig film, och det tycker jag mig har märkt också.

Så, när jag nu sitter och jämför budgetmodeller av digitala systemkameror så funderar jag över hur stor roll deras sensorstorlekar spelar, för hur bilderna blir:
Olympys e500 = 17.3x13.0mm
Nikon d50 = 23.7x15.6mm
Canon EOD350D = 22.2x14.8mm

Jag vill gärna kunna få en oskarp bakgrund och bra djup i bilderna, men hur mycket skiljer det mellan ovan beskrivna kameror? Är det så att det i verkligheten inte spelar så stor roll(att det mest spelar roll när det gäller kompaktkameror)? Olympus har exempelvis fått mycket bra omdömme av cyberphoto.se, men har en rätt liten sensor.

Om det spelade stor roll tycker jag att det borde nämnas mer i tester, men det är inte ofta man ser...

Förklaring tack!

Mellan Canonkameran och Nikonkameran är det ingen nämnvärd skillnad.

Med Olympuskameran behöver du ha ca ett steg ljusstarkare objektiv för att få samma skärpedjup.

Om du t ex har en Nikon med ett 100/2-objektiv behöver du på ett ungefär ha ett 70/1,4-objektiv till Olympusen för att få samma bild.

Tack för svaret...

Finns det någon bra sida där man kan läsa mer om objektiv och vad de olika värdena egentligen betyder månne?
Blir lite snurrig av alla tal, som dessutom motsvarar något annat när det gäller 35mm...
Följande saxas från cyberphotos sida om Olympus e500
"De flesta lär välja denna kamera med de objektiv som ingår i paket men faktum är att du kommer åt en del riktiga godbitar med denna kamera. Speciella favoriter är Olympus 50-200mm, vilket motsvarar 100-400mm på en 35mm kamera, som spöar de flesta telezoomar och en annan favorit är den läckra 150/2 vilket då motsvarar 300mm med en ljusstyrka på 2,0, behöver jag säga mer? "

-Eh... Ja, tack...

Vet inga bra sidor som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur det hänger ihop utan att blanda in massa annat dessvärre.

Notera dock att det Cyberphoto skriver om 150/2 inte är korrekt i annat än att man får en lika ljus sökarbild som med 300/2 (dock med begränsningen att sökaren i Olympusen har en fjärdedel av ytan). För att uppnå samma bildresultat när det gäller skärpedjup och brus räcker det med ett avsevärt billigare 300/4 på småbildskameran för att motsvara 150/2.

Tack för ditt svar Jim, men jag förstår dock inte vad du menar när du skriver 150/2 eller 300/4

det jag ser när jag tittar på data om olika objektiv (som följer med nämnda kameror) är exempelvis.
18-70/3,5-4,5 (nikon)
eller
14-45/3,5-5,6 (olympus)

är det fortfarande zoom och bländare som avses? Kan det jämföras/räknas om på något sätt?

mvh
Andreas

...eller är det så att själva zoomen ska räknas om till ex.
14-45/3,5-5,6
=
28-90 (som jag sett exempel på)

Ska bländaren också räknas om eller?

Om vi tar Nikonobjektivet som exempel.

"18-70/3,5-4,5"

18-70 är brännviddsomfånget. I det kortaste läget, vidvinkelläget, har objektivet brännvidden 18 mm. Det är en rätt "lagom" vidvinkel.

I sitt längsta läge är det 70 mm. Det är ett kort teleobjektiv. Utmärkt för porträtt och mycket annat.

Brännvidden avgör alltså vilken bildvinkel du kan fånga. Bildvinkeln är dock också beroende av vilken vinkel som skall tecknas ut bakom objektivet - alltså sensorns storlek. Med en mindre sensor måste man ha en kortare brännvidd för att få samma utsnitt av motivet om man står på samma plats. Jämför man Olympusen med Nikonkameran så måste du ha 1,35 gånger längre brännvidd på Nikon för att få samma utsnitt som på Olympusen.

3,5-4,5 är maxbländaren/ljusstyrkan. 3,5 är det vid kortaste brännvidden och 4,5 vid längsta. Att det är två tal beror på att objektivet är konstruerat med en bländare som varierar med inställd brännvidd. Lite dyrare objektiv har ofta samma maxbländare över hela brännviddsomfånget.

Stor bländare (litet tal) släpper in mycket ljus och ger därför möjlighet till snabba slutartider och mindre risk för skakningsoskärpa om du fotograferar handhållet. Stor bländare ger också kortare skärpedjup.

Rörde jag till det ännu mer för dig nu?

Nej då, jag är nog med tror jag. Funderar nu mest på ifall det märks stor skillnad på skärpedjupet, mellan
Olympus e500 = 17.3x13.0mm
Nikon d50 = 23.7x15.6mm

om bägge har ett objektiv med största bländare på 3.5 och brännvidd 18

Tack för hjälpen! ;)

Ja, det kommer att bli skillnad i skärpedjup. Om du bländar ner Nikonobjektivet ett steg blir det ungefär samma. Det handlar dock absolut inte om skillnader som mellan en kompaktkamera och en systemkamera, skillnaden här är mycket mindre.

Om båda har 18 mm brännvidd kommer de dock inte att ge samma bildutsnitt. På Nikonkameran är det en "lagom" vidvinkel, men på Olympuskameran är det en moderat vidvinkel som gränsar till ett normalobjektiv.

Ok! Tack för dina svar, det har varit välbehövlig information. Synd att sånt här inte diskuteras mer i tester, när såna här kameror i övrig oftastbedöms med kit-objektiv. Kanske är det sånt som de flesta redan känner till.

Här är lite rolig information för dig:
Phase One P45 (39mp) har en CCD som är 49.1 x 36.8mm på en 645 kamera (typ Contax, Mamiya eller Hasselblad H1/H2) betyder det att omräknings faktorn är runt 1.1 och att en standard 80mm (som motsvarar en 50mm på 35mm) är en 88mm, det är också normalt objektivets "sweet spot".

Så nu är frågan, när öppnar banken?

ulfliljegren skrev:
Här är lite rolig information för dig:
Phase One P45 (39mp) har en CCD som är 49.1 x 36.8mm på en 645 kamera (typ Contax, Mamiya eller Hasselblad H1/H2) betyder det att omräknings faktorn är runt 1.1 och att en standard 80mm (som motsvarar en 50mm på 35mm) är en 88mm, det är också normalt objektivets "sweet spot".

Så nu är frågan, när öppnar banken?

Förmodligen är det enklast att få tag i de rätta mängderna pengar i en stängd bank.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar