Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

användarnamnet

Aktiv medlem
Hejsan!
Är det någon som vet storleken på sensorerna på olika canonkameror?
Vad jag kan utläsa av canons hemsida så börjar fullstor sensor med Canon 5D. Har de övriga "underliggande" kamerorna samma storlek på sensorn? (som tex på min 400D)
Sensorn på 5D, som är fullstor är på 12.8 Mp medans det är 15.1 på tex 500D. Hur hänger sånt där ihop?
 
Hejsan!
Är det någon som vet storleken på sensorerna på olika canonkameror?
Vad jag kan utläsa av canons hemsida så börjar fullstor sensor med Canon 5D. Har de övriga "underliggande" kamerorna samma storlek på sensorn? (som tex på min 400D)
Sensorn på 5D, som är fullstor är på 12.8 Mp medans det är 15.1 på tex 500D. Hur hänger sånt där ihop?

gå in på www.dpreview.com. Där hittar du Camera database i listen till vänster och där hittar du fullständiga specifikationer på alla Canonkameror, och alla andra också. Men svaret är att 5d båda versionerna och 1ds alla versioner har fullstor sensor, 1d alla versioner har lite mindre, och alla övriga har minst, dvs aps-c format. Detta gäller själva ytan, storleken på sensorn, antal pixlar är hur många man pressar in på den givna ytan, de blir alltså olika stora beroende på hur stor sensorplatta de finns på. Denna storlek framgår också i länken du fick ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.