Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Har nyss köpt min första digitala systemkamera och upptäckt att så jag använder en liten bländare, typ mindre än f/8 så blidas det svarta fläckar på bilderna. Alltid på samma ställe och de blir skarpare och mer markanta ju mindre bländare jag använder.

Jag har provat att göra rent objektivet ordentligt samt blåsa kameran med en blåsbälg gjord för öron ( =inte så kraftig). Det blev bättre, men alla prickar är inte borta. I eftermiddag tänkte jag köpa en "riktig" blåsbälg för att det ska bli lite fart på luften.

Till min fråga: Det finns speciella penslar som man laddar upp med statisk elektricitet att köpa för strax över 1000:- Skulle det gå att använda en mjuk målarpensel istället eller finns det risker med det som inte finns med den dyra penseln? Har någon provat en vanlig pensel? Det är ju en viss prisskillnad...

MVH / Petter
 
Jag kör med en 26-943 från Clas Ohlson, dvs en syntetmålarpensel. För att ladda den med statisk elektricitet blåser jag med hjälp av en 34-515 från samma företag.
 
Okej, syntetmålarpensel verkar fungera...en fråga bara, laddar du den genom att blåsa på den?

Man kan ju som sagt få statiskt hår av att kamma sig, du blåser istället på borsten eller?
 
Hur man gör

Denna fråga har diskuterats här på foto sidan 100 tals gånger. Sök så hittar du allt om sensorrengöring.
Sen är internet fullt med ytterligare information.
 
Kan det inte eventuellt bildas för stark statisk elektricitet för ändamålet? Om den urladdas mot någon känslig komponent i kameran alltså.
 
Petter Persson skrev:
Okej, syntetmålarpensel verkar fungera...en fråga bara, laddar du den genom att blåsa på den?

Man kan ju som sagt få statiskt hår av att kamma sig, du blåser istället på borsten eller?

Exakt. Man blåser först ut i tomma luften för att undvika att få kondens på borten och sedan är det bara att ladda borsten.
 
Joel Höglund skrev:
Kan det inte eventuellt bildas för stark statisk elektricitet för ändamålet? Om den urladdas mot någon känslig komponent i kameran alltså.

Kanske därför orginalpenslarna är så dyra, de måste hosta upp pengar till de som grillat sina kretsar.

/Patrik, som ska gå och dammma av sina ram-minnen med katten.
 
Nu har jag tvättat den syntetpensel jag köpte med diskmedel, sköljt den sjukt noggrannt och torkat den.

Blåste först huset med stora blåsbäljen, satte på objektivet, några, typ 10-15 fläckar kvar, laddade penseln genom att blåsa på den med bäljen, tog bort objektivet, tog försiktigt och "målade" på glaset framför sensorn, blåste huset igen med bäljen, satte tillbaka objektivet och vipps så var ALLA fläckar borta!!!!!!!!!

Tack Tage för tipset, du sparade mig 1000:- på en snurrpensel :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.