ANNONS
Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
Det finns en mängd långa trådar om hur man ska göra rent sensorn. Det verkar som om man kan sammanfatta det på följande sätt:
Enklast är att ta en gummiblåsa och blåsa bort dammet.
Fungerar inte detta får man ta kemisk eller mekanisk rengöring. Den kemiska verkar många tycka vara bökigt. Ska man använda en pensel och ta bort dammet mekaniskt finns följande alterntiv: Antingen köper man en specialpensel för 600 kr eller en billig konstnärs pensel. Har man en dyr kamera kan det verka snålt att inte köpa en bra pensel, men varför ska man lägga ned 600 kr om man kan nöja sig med 30 är motargumentet.

Så till mina frågor:
1. Är det någon som fått sin sensor repad av en billig pensel? Jag har inte hittat någon som fått det i något forum.
2. Några nämner att man ska tvätta bort limrester med tvål och vatten, ska man använda någon speciell tvål, eller går det bra med vilken som helst?
 
Nu minns jag inte exakt vad min pensel kostade, men jag tror inte att det var över en hundring iallafall. Jag tvättade den med varmt vatten och diskmedel ett antal gånger och provpenslade på ett UV-filter för att kolla att den inte lämnade några spår efter sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.