Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !
Finns det någon som har erfarenhet av ett "gör det själv kitt" för sensorrengöring ?
Eller om man bör skicka in kameran för service.
Jag var nämligen på semester och var tvungen att byta objektiv ofta och nu ser jag lite skräp.
Gör det själv kittet är ju ganska mycket billigare :)

Använd söken så hittar du nog en del. Har själv använt ett Wet & Dry-kit för sensorrengöring. Fungerade bra...

Kort och gott två stycken pinnar (en tops och en spatel) som var behandlade på olika sätt... först körde man med "Wet" och sen torkade man av med "Dry"... var bara att fälla upp spegeln och rengöra.

Viktigt är att ALDRIG tror att man kan blåsa rent något med munnen, speciellt inte sensorn.

Många ser sensorn som problemet, oftast är det objektiven som är damiga. Men mitt tips är att ta en vanlig mjuk liten målarpensel, ställ kameran på 30 sekunder slutartid alternativt BULP. Håll kameran upp o ner över huvudet, dra två mjuka drag över sensorn med penseln. Detta är ju såklart mot damm men har du spilt O'boy på censorn så behöver du ju såklart något sorts rengöringskit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar