Annons

Sensorrengöring... Vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrdan

Aktiv medlem
Har sett på mina bilder att jag har fått minst två dammkorn på sensorn... De är små så de syns först när jag drar upp bidlen i orginalstorlek, men det är irriterande nog. Jag frågade min chef hur han tyckte jag skulle göra å han förordade ju förstås att jag skulle skicka iväg den till en verkstad. han trodde att detta skulle gå på ungefär 400-500 kronor för mig som anställd och det tycker jag låter relativt dyrt efter att ha läst på lite här i forumet. Vet dessutom att jag isf får betala frakten för att skicka den till Kamerateknik i Malmö, vilket enligt honom blir 140 spänn. Eftersom jag inte litar på honom för fem öre så är detta inget jag kommer göra.

Så nu till mina frågor. Vad behöver jag för att göra det själv och var får man tag på det? Vad bör jag tänka på?

Läste i ett annat forum att just kamerateknik i Malmö rengör kameror för 275kr om man lämnar in den hos honom... Stämmer detta? Och gör de verkligne det samma dag så man får med sig den hem? Ska till Malmö nästa vecka så jag skulle kunna lämna in den då...

Tacksam för svar!
 
Prova med blåsbälg först. Alltid funkat för mig, och man kan använda den på såpass långt avstånd att det är riskfritt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.