Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring K100d

Produkter
(logga in för att koppla)

Nwanga

Avslutat medlemskap
Hej! Sökte efter "sensorrengöring" och letade mig igenom de första 7 sidorna utan resultat, så nu postar jag en egen tråd här.

Så här ligger det till: jag får prickar och grejer på mina bilder, antar att det är damm. Jag läste manualen om hur man rengör sensorn. Jag försökte först att driva kameran som vanligt med batterier men kameran sa: "batteri tomt" när jag valde att fälla upp spegeln i menyn. Jag laddade dem och satte sedan i dem fulladdade men kameran ville inte nu heller. Måste man gå och köpa en löjlig nätadapter för att kunna rengöra sensorn då eller? Verkar ju vansinnigt i så fall! Jag har 4 st varta 2500 maH NIMH om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand! //Hannes.

Med nyladdade GP 2500mAh har jag inga problem med spegeluppfällning på min...

Du kan ju prova att ta några blixbilder i snabb följd och sedan stänga av kameran i en minut innan du slår på den igen, det gör att batterierna blir lite varma och ger normalt lite högre spänning, kan göra skillnad... låter konstigt, jag vet... ;)

Jag anser att vartas batterier är skit. Mät batterierna var för sig. Skulle tro att ett batteri har gett upp. Har haft problem med att vartas batterier ger upp efter max 50 laddningar. Har haft 2 omgångar med batterier nu där ett batteri i var omgång varit skrot på det viset.

Har laddat med vartas egna laddare men nu har jag en som laddar varje batteri enskilt så att de ska bli optimalt laddade. Ligget batteriet i 1-2 veckor har det självurladdat helt.

Har själv inte behövt rengöra sensorn än men jag har provat med fulla ok batterier och det har gått utmärkt. Tror du har nåt dåligt batteri som visar sig vid rengöring. Kameran drar nog en hel del ström då vad det verkar.

Prövade att blixta lite, men det funkade ändå inte... Blir lite smått irriterad, den där dammtussen driver mig till vansinne...

Ormetkruper skrev:
Jag anser att vartas batterier är skit. Mät batterierna var för sig. Skulle tro att ett batteri har gett upp. Har haft problem med att vartas batterier ger upp efter max 50 laddningar. Har haft 2 omgångar med batterier nu där ett batteri i var omgång varit skrot på det viset.

Har laddat med vartas egna laddare men nu har jag en som laddar varje batteri enskilt så att de ska bli optimalt laddade. Ligget batteriet i 1-2 veckor har det självurladdat helt.

Har själv inte behövt rengöra sensorn än men jag har provat med fulla ok batterier och det har gått utmärkt. Tror du har nåt dåligt batteri som visar sig vid rengöring. Kameran drar nog en hel del ström då vad det verkar.

Ok! Jag har också två uppsättningar eneloop 2000 mAH, prövade dem, visserligen inte fulladdade men nästan, funkade inte det heller. Slänger in dem i laddaren och gör ett nytt försök när de är klara...

Uppdaterade firmwaren till 1.02 och då gjorde den som jag ville! Tack för svaren! Nu verkar den vara ren och fin igen tack vare den lilla cykelpumpen!

a-ha!

Kanske läge för att även andra uppdaterar då.

Har ju inte brytt mig om det eftersom det bara verkat vara ändring av stöd för större SD-kort som fixats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar