Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring av verkstad.

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Lämnade in min nästan helt nya Canon 5d för rengöring till en av Canon auktoriserad verkstad. De tar över tusen spänn för att rengöra, och jag ville bara ha bort ca 10 små dammprickar, i övrigt var kameran som ny ur kartong. Så här skriver de på sin hemsida:

"Vid rengöring demonterar vi kameran och lyfter ut CCDn. Med hjälp av mikroskop rengör vi filtrets utsida noggrant för att få bort all smuts. Därefter tar vi en serie bilder mot en speciell ljuskälla och betraktar dessa i datorn för att vara säkra på att CCDn är helt ren. Detta är mera tidskrävande men ger ett betydligt bättre resultat jämfört med konventionella rengöringsmetoder."

När jag fick tillbaka kameran var hela prismat fullt av små svarta prickar. Inte för att det påverkar bilden, men inte särskilt kul när man tänker att det är verkstan som gjort det. Tack och lov kollade jag det direkt och fick sitta och vänta en och en halv timme medan de gjorde rent det så gott de kunde. Vad jag däremot kunde konstatera. De lyfter inte alls ut sensorn och kollar i mikroskop, vad de gör är att de använder kompressorluft och sprutar på för fullt in i huset. Detta innebär att den svarta dämpvadderingen ungefär där man tar loss sökarskivorna börjar släppa små små bitar som sen lägger sig i prismat och på sensorn. Detta borde tala för att man INTE borde använda tryckluft på sådant sätt, är det någon som har något att säga om detta? Skall tillägga att de var skittrevliga och bra på verkstaden, även om jag tycker det är skandal att lämna ut ett så nedsmutsat hus när man betalat över tusen spänn för att det skulle tas bort damm, inte läggas till, om än att det hamnat på annat ställe i huset.
 
Ren torr tryckluft ÄR annars rent generellt en bra metod att göra rent sensorer även om det givetvis måste göras med omdömme.

Kasst iaf att få tillbaka en smutsigare kamera än innan...
 
Tycker priset är hutlöst också, speciellt med tanke på hur det genomför rengöringen....som att betala 10000kr för att få bilen tvättad.
Tar mig 5 minuter att rengöra sensorn.
 
Antar att vi pratar om Intervision,jag lämnade in min nya Eos450d för ett garantijobb då den lämnade en ilsken svart prick på alla bilder från början, de bytte sensor efter de försökt rengöra och precis som du, fick jag ett antal prickar i prismat efteråt, dock bara 2st och har inte orkat bry mig för mycket, tror bara de skulle göra det värre om de skulle plocka bort dem, men lite trist på en ny kamera. Trevlig personal och det tog bara 3dagar från att jag lämnade in den tills jag kunde hämta ut den, med en ny sensor. Men som tidigare skrivits så tror jag att de är väl frikostiga med tryckluften i kamerahusen.

Hälsn
Chris v.B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.