ANNONS
Annons

Sensorrengöring 5D - det här med kanterna

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Nu är det dags att damma av för allra första gången och efter lång läsning här på FS så blir det nog metoderna:

1) Blåsbälg
2) Statiskt laddad pensel
3) Våtrengöring

i nämnd ordning och beroende på behov.

Lite orolig över skriverierna om smörjrester(?) på 5Ds sensorkanter och huruvida dessa kan hamna på t.ex. pensel vid rengöring.

Hittar inga faktiska erfarenheter kring det, men nog måste här finnas en uppsjö människor som gjort ren sin 5D?!

Nyfiken på erfarenheter. Gjorde ni ren kanterna först, eller körde ni på som med vilken sensor som helst och det gick bra?

Jag lämnade in min kamera på serviceställe för rengöring första gången för säkerhets skull. 500 kr kostade kalaset, men nu ska det garanterat (?) inte finnas smörjrester kvar på kanterna.

/AK

Jag kör rengörningen i den ordningen som du själv har nämnt. Första gången med laddad pensel hade jag en som är lika bred som sensorn och det blev inte så bra. Kom lite utanför och genast blev det kladd.

Kör numer med en 15 mm bred pensel som är bra mycket lättare att hantera. Kanske inte optimalt men det fungerar tillräckligt bra.

När det gäller våtrengörningen, så har jag spattel för "fullformat". Lite knöligt att få plats men det finns ju inga strån som kan spreta lite hur som helst. Fungerar hur bra som helst.

Nästa "investering" blir en sensor lupp. Tror att den kommer att underlätta kontrollen.

En fråga bara gällandes statiskt laddad pensel. Som datorbyggare är man noggran med att statisk elektricitet inte kommer i närheten av elektroniken. Finns det inte risk att man nuddar något annat inne i huset med skador som följd?

Körde pensel första gången på min och det resulterade i klet på sensorn så det var bara att lämna in. Kör numera bara blås och lämnar in det det blir för jäkligt. Fast de e å andra sidan inte jag som betalar.

Inga som helst bekymmer att använda Sensor Swab för fullformat tillsammans med Eclipse rengöringsvätska (100% metanol). Proceduren kan vid behov upprepas, kolla gärna mot upprepade exponeringar mot ljus bakgrund.

Jag har haft min 5D sedan december 2006 och hittills har jag bara sett ett enda dammkorn på sensorn som jag blåste bort med en dammblåsa. Sedan har jag haft några dammkorn på mattskivan men det är allt. Visserligen byter jag inte objektiv ofta och dom jag har är antingen dammtäta L-gluggar eller fast gluggar.

/Daniel

Jag körde pensel på min 5D, och ångrade det bittert när hela sensorn var nedsmetad med flott. Sedan dess kör jag bara med blåsbälg, och blir det för skitigt får någon annan göra rent :)

Ok, hoppas jag klarar mig några gånger med blåsbälg till en början.

Surt det där med smörjresterna, en oförutsedd utgift om det nu blir till att lämna in huset bara för att bli av med dem.

Ingen som gett sig på en förebyggande kantrengörning på egen hand?

Tack för snabba och mycket givande svar!

Spegelhuset då? (Spegel + mattskiva).

Tack för goda råd! Skaffar jag en pensel så lär jag göra en förebyggande våtrengöring innan isf.

Har klarat mig ganska lindrigt undan hittills. Blåste idag rent sensorn med gummibälg och det räckte så denna gång. :D

Däremot fick jag riktigt störande skräp på spegel eller mattskiva under processen, det verkar bara bli värre ju mer jag blåser. (Har även tagit ut mattskivan och blåst på båda sidor utan framgång.

Funderar nu på att skaffa en statiskt laddningsbar pensel för spegel + mattskiva. (Såg att VisibleDust har en speciell sådan som ser praktiskt vinklad ut). Men hur är det med de här smörjresterna? Är det risk för sådant även i övriga spegelhuset? Läge att ta till våtrengöring vid första tillfället även här för säkerhets skull? Råd och egna erfarenheter av högsta intresse.

(Ursäkta tjatigt ämne, men vill ju göra så rätt som möjligt redan från början).

Dan,
ta och köp Eclipse och swabs och rengör med det första gången. Du kommer behöva dem i allafall vid senare tillfällen. Det är inte allt damm som går att få bort med luftblåsa eller pensel.
Efter jag använt borste först på min 5D när den var ny fick jag klet på filtret. Hade Eclipse och swabs hemma så det var straxt fixat. Passade också på att tvätta försiktigt på den svarta ram som håller filtret och sensorn på plats.
Efter det har jag aldrig haft problem med något fett eller olja.
Damm är något man får lära sig att leva med. Ofta får man det nät man som minst anar. Inte så lätt att få kameran rengjord på semesterresan kanske.
Dem som säger att de har haft sin kamera ett par år och inte har damm på sensorn har inte kollat ordentligt vill jag påstå.
Bästa testet är fortfarande att fota himlen på bländare 22 eller mindre. Överexponera 1 steg.
Kolla sedan på bilden i 100% och med kontrasten uppdragen på hög.
De som inte säger sig ha damm på sensorn fotograferar med stor blädare eller har alltid en murrig bakgrund så det inte syns.
T.o.m. efter rengöring brukar man kunna se några små prickar vid bländare 22 men det kan man leva med.
Jag har sensor loupe och det fungerar ganska bra men man ser inte det minsta skärpet så lätt.
Det är lika bra att lära sig göra ren sin kamera med swabs och Eclipse om man inte har tummen mitt i handen.
Den största risken är att batteriet tar slut eller man slår av strömmen så slutaren slår igen. Då ryker slutarlamellerna förmodligen. Det man rengör är ju en glasskiva framför sensorn så den ytan är ju inte mer känslig än ett objektiv eller ett filter är.
Passa på att försöka få bort dammet i spegelhuset också. Inget damm hamnar ju på filtret framför sensorn utan att det varit i spegelhuset först.
Man kan ju föreställa sig den orkan det blir där inne när spegeln åker upp och ned 3-10 gånger per sekund vid serietagning.
Min erfarenhet är att jag behöver göra ren sensorn på mina kameraor i snitt var tredje månad. Beror givetvis på var man är och hur mycket man fotar.
Skulle jag lämna in dem varje gång har jag en årskostand på 2000 kr per kamera.
Det tycker jag personligen är bortkastade pengar för något som inte är mycket mer komplicerat än att tvätta bilen.

Flash Gordon skrev:

Den största risken är att batteriet tar slut eller man slår av strömmen så slutaren slår igen. Då ryker slutarlamellerna förmodligen.

Man ska givetvis ha laddat batteriet fullt innan man börjar!

Flash Gordon skrev:
Bästa testet är fortfarande att fota himlen på bländare 22 eller mindre.

En historia om första gången jag gjorde detta, och rengjorde sensorn för att andra ska slippa extrajobb. =)

Efter rengöring så såg det fortfarande lika jäkligt ut, så jag gjorde det en gång till... fortfarande massa prickar, de hade bara flyttat på sig trodde jag.. gjorde en gång till och tog provbilder.. fortfarande prickar!!! var nu rätt irriterad, och då slog det mig.. jag fotade himlen genom ett fönster! =)

Det var skit på rutan jag såg vid bl22, och när jag öppnade rutan och provade så var det plötsligt rent!

Hur rent blir det egentligen efter en sensorrengöring?

Hej,

hoppas någon läser vidare på denna tråd även om senaste inlägget är flera månader gammal.

Jag hade behov av den första sensorrengöringen på min 5D och införskaffade mig "luft på burk" och en pensel då jag läst att penseln blir negativt uppladdad och drar till sig damm. Provade men ingenting hände, samma dammkorn syntes på bilderna.

Försökte sedan med enbart tryckluften och kunde snabbt konstatera att om man trycker för hårt följer det med rester från flaskans olja.... paniken kom omedelbart då jag med blotta ögat kunde se oljerester på sensorn.

Åkte iväg och köpte pads samt vätska från företaget Visible Dust och puh..... oljeresterna försvann direkt.

Nu till min fråga, pedant som man är har jag svårt att acceptera dammkorn som syns på bländare 20-22 men tyvärr något dammkorn syns alltid för mig även då jag används pads osv.

Hur är det för er, får ni "kliniskt" rent så att inga dammkorn syns eller är det bara att acceptera att något enstaka dammkorn syns?

Hoppas på svar // Mvh Lars

Nej det blir aldrig helt rent om du synar en bild på bländare 22. Gjorde idag ren min 1DMKIIN. Provade sedan att fota himlen på bländare 22.
Eftersom kameran stod på Highspeed blev det 2 bilder istället för en. Bild 1 var helt ren förutom några minifläckar som jag struntar i.
Bild 2 hade ett dammkorn.
Så bara att spegeln rörde runt därinne fick damm från någonstans att hitta till sensorn.
Det lär ha blivit mycket bättre på kameror med inbyggd sensorrengöring. Jag undrar bara vad som händer när tejpen som ligger längs ner och skall ta hand om dammet har fyllts av damm eller torkat.
Låter som något som behöver bytas efter några år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar