Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorproblem 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
Hej.

Hämtade min 20D idag på posten och bara tagit ca 50 testbilder.

Såg på datorn att bilden har ett streck fråm högra nedre hörnet in mot bildens mitt.

Ganska litet eller tom obefintligt på iso 100 men mer och mer framträdande (och längre in mot bildens mitt) ju högre iso.

Riktigt grymt fel på sensorn eller har jag missat något idiotsäkert?

Bilderna tagna rakt av under lampa med 16-35 i 35mm f2.8.


Mvh

Tobias

(ser Ni någon bifogad bild, vart tog den vägen..?)
 
Enig, det måste vara ett sensorfel. Vilket skit. Kontakta dr Canon omedelbums (givetvis händer sånt här på Fredagskvällar :-() Jag lider med dig efter att ha följt din väntetid i technikdirekt-tråden.

Har på skoj gått igenom forum idag efter 20D-relaterade problem, det tycks vara en del...
 
Håll oss updaterade - har beställt en Nikon D70 från technikdirekt (igår). Kan vara bra att veta hur det funkar med garantier.

Jag funderar på om technikdirekt sysslar med grå import - det där felet borde ju ha upptäckts i något stadie av efterkontrollen...
 
Ok, tackar.

Synd men oerhört typiskt... (lagen om all jävlighet, kan Ni den?)

Synd om man ska missa lite spelningar man tänkt plåta men det kanske går fort att få den reparerad/utbytt.

(kan man få en lånekamera? *skratt*)

Tar lite testbilder iaf under helgen och lär mig layout:en på kameran.

Så länge garantin bara gäller så klagar jag inte...än.

Mvh
 
...det var det värsta! inte nog med döda pixlar, canon levererar döda rader också! Jobbigt för dig. Ska bli intressant och se hur det funkar med garantin och var du får skicka kameran...



(Canon skickar nog alla måndagsex till Technikdirekt...därför de är så billiga där ;) O jag som också har beställt en 20D från dom...shit)
 
jkene skrev:

Har på skoj gått igenom forum idag efter 20D-relaterade problem, det tycks vara en del...

Hm, jo, så är det nog tyvärr med de flesta nya kameror, eller produkter som är nya tyvärr :(

Speciellt sånt som säljs mycket.


/Jocce
 
Ytterligare en fråga.

testade en längre exponering idag. vad är "hot/stuck pixels" och vaf är vanligt hederligt damm.

Alla utklipp från en och samma exponering (iso 3200 med 30s), utklippta/monterade i pixelstorlek.

Mvh
 

Bilagor

  • heta pixlar.jpg
    heta pixlar.jpg
    28 KB · Visningar: 1,259
Det är helt normalt. Iaf helt vanligt. Det kan även förekomma vid ISO 100. Jag har 3 stycken redan vid ISO 100 på min 1DMkII och det är inget som stör mig överhuvudtaget då resterande 7 999 997 fungerar perfekt ;)

För att detektera damm måste du sikta mot en ljus yta (tex himmel) och använda en liten bländare (tex 16). Exponeringstid spelar ingen roll i sig i detta fall.

PS: Nu kommer det säkert nån besserwisser som påpekar att det inte finns exakt 8 miljoner pixlar... Fine by me ;) DS
 
Ja, är inte speciellt intresserad av att klaga på någon enstaka het pixel.

Tänkte bara göra en lite enklare besiktning för att se om det var mer fel på sensorn än strecket här ovan i tråden.

Ska bli intressant att se var technikdirekt/Canon Gbg säger nästa vecka.

Tills dess.

Mvh
 
jag har sett fall med horisontella band/linjer som kom från minnsekortet. Bara delvis lika dina problem.. så jag skulle nog gissa på sensorn men provat med annat kort och kanske annan optik också.
 
Sökte lite på nätet och både minneskort av speciell typ (microdrive) och foto i kontinuerligt läge när kameran plåtar och skriver till kortet samtidigt (i detta fall en Pentax) har gett vissa problem med linjer, speciellt i högre ISO. Men tyvärr inga bilder att referera till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.