Annons

Sensorns storlek och skärpedjupet?

Produkter
(logga in för att koppla)

FreddiDjup

Aktiv medlem
Jag har en kompackt finepix S5000 och sneglar på att byta upp mig snart. Jag provade en 350D här om väckan och började fundera hur det kommer sig att med bländare 3,5 i canonen får man mycket sjönare skärpedjup en vad jag kommer till med min kompackt som endå har en bländare på 2,8!
Hur kommer det sig? Är det beroende på sensorns storlek?

påverkar det här ochså att en kamera med störe sensor klarar av semre jusförhålanden en en kopackt vid samma bländare med samma ISO?

Jag har funderat mycket på det för det flästa av kompacktkameror har bländare fån 2.8 med objektiv till systemkameror har oftast 3.5 till 4 som största bländare.

Indirekt kan det sägas bero på sensorns storlek. De bländarvärden som anges är de RELATIVA bländartalen, d v s brännvidden dividerat med objektivets s k ingångspupill (hålet som fångar in ljuset från motivet). Observera att det är den verkliga brännvidden som avses här, på inga villkor den småbildsekvivalenta. Det som, vid en viss bildvinkel, bestämmer skärpedjup, diffraktion och ljusinsläpp är emellertid INTE det relativa bländartalet utan just ingångspupillens storlek. Eftersom man med olika stora sensorer behöver olika brännvidder för att få samma bildvinkel så kommer lika stora ingångspupiller att resultera i helt olika relativa bländartal.

I det här fallet tror jag att sensorn i 350D är ganska precis 4 ggr så stor (linjärt) som den i S5000 och kräver därmed 4 ggr så långa brännvidder för att få samma bildvinklar. För att då ingångspupillerna med 350D ska bli lika stora som med S5000 ska vi använda 4 ggr högre relativt bländartal, f/2,8 med S5000 kommer alltså att ge likadana bilder som f/11 med 350D.

För att 350D ska få samma slutartid vid f/11 som S5000 vid f/2,8 behöver 350D ställas in på 16ggr högre ISO-tal, vilket "råkar" vara exakt vad den har fysikaliska grundförutsättningar att klara eftersom den har 16 ggr större yta. (I praktiken blir inte bruset riktigt exakt lika, men det beror bara på tekniska brister hos dagens sensorer.)

Observera att små sensorer inte i sig ger större skärpedjup utan det är de mindre ingångspupillerna vid samma relativa bländartal som är den bakomliggande orsaken. Observera också att diffraktionen, med en och samma bildvinkel, kommer att slå till och förstöra bilderna vid samma storlek på ingångspupillen, d v s vid olika relativa bländartal (det är därför kompaktdigitaler inte kan bländas ner mer än till t ex f/8 eller däromkring).

har det samma påverkan på juskänsligheten då med att ett objektiv med 2.8 är mycket jesstarkare en en kompackt med 2.8 blendare

Nej, ljuskänsligheten/ljusstyrkan är densamma.
f/2.8 och ISO100 (tex) kommer att ge samma slutartid på både kompakten och DSLR:en.

ANNONS