ANNONS
Annons

Sensorn och pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Nyttjas hela sensorns pixel yta alltid fullt ut då man även går ner i antal megapixlar eller nyttjas sensornpixlarna då mindre också.. ?

Med en 10 megapix och man går ner till 5, slas då pixlarna ihop x2 och blir tydligare ?

eller

Med en 10 megapix och man går ner till 5, halva sensornpixlar nyttjas..

Det är lite sent och sängen kallar, men kan det vara så att du tänker på ex vis D2Xs?
Där kallas det "Beskuret högfartsläge" och i min hjärna betyder det att sensorn "beskärs" med resultatet att färre "sensorpixlar" utnyttjas = mindre data att skyffla till bufferten = snabbare seriebildstagnng.

Det kommer garanterat bättre o mer insatta svar imorron när alla har tex fikarast på jobbet :).

Lycka till!

Gonatt

x2 = gånger 2

Hej

Sent natt jobb gjorde att jag inte var tydlig sorry hehe

jo med "Med en 10 megapix och man går ner till 5, slas då pixlarna ihop x2 och blir tydligare ?"

Menade jag att om man går ner från 10 till 5 megapixel i inställningen om då sensorns pixlar slogs samman typ alltså då i detta fall 5x2= = 10 milj punkter som nyttjas i 5 nu istället efter som 1 blir 2 ? Men okej det du skrev sen förklarar nog det hela genom att för att få snabbare buffert och serie tagning så minskas ytan också och därmed nyttjas ju inte hela sensorn som jag hoppades på..

mm klurigt.. eller kanske inte :)

Tack

/ i

Jag tolkar din fråga som att du undrar om inställningen i kvalitet som man kan göra i digitalkamerorna. I min kan man i alla fall välja mindre format när man har JPG valt, för att få plats med mer på kortet. I det fallet så tas bilden i full upplösning och skalas sen ner till halva storleken. Därför används hela sensorns yta, men filen blir hälften så stor..

Hmm

Nu har väl två teorier? då
Jag kan nog ändå hålla med Garbis H. Sarafian
lite att mindre yta av sensorn borde användas vid lägre inställningar, för kameran blir ju faktiskt snabbare. Borde ju ta längre tid eller vara oförändrad tid som i full upplösning som då mindre om den tas med hela sensor oavsett för att sedan skalas ner?

Nu blev jag förvirrad hehe

Det är inte två teorier, utan två helt olika saker det pratas om.

D2Xs har väl som ensam Nikonkamera funktionen att bilden kan beskäras för att få upp hastigheten - "beskuret högfartsläge". Vad som händer då är att mindre yta av sensorn utnyttjas, man får en bild på färre antal megapixlel, men även ett beskuret utsnitt - dvs inte samma bild som man hade fotat i normalläget. Mindre yta av sensorn utnyttjas (endast delen i mitten) och man får då en snävare bildvinkel.

När det gäller att ställa om storleken på bilderna kvalitetsmässigt (brukar väl vara L, M, S) så utnyttjas hela sensorns yta, men kameran minskar storleken på bilderna ungefär på samma sätt som när man minskar storleken på en bild i datorn. Att göra denna omskalning av bilderna tar nog inte någon nämnvärd tid för kameran.

Att kameran kan uppfattas som snabbare när man fotar bilder i S-format (1504x1000 pixlar på en D70/D50) än när man fotar i L-format (3008x2000 pixlar) är för att den del av bildhanteringsprocessen som oftast tar längst tid för kameran är att skriva bilden till minneskortet. Tar man bilder i snabb följd kan buffertminnet (kön med bilder som väntar på att skrivas till minneskortet) bli fullt, men små filer tar mindre plats (fler ryms i bufferten!) och skrivs snabbare till minneskortet - alltså behöver man inte vänta lika lång tid innan man kan ta en ny bild från att bufferten blivit full.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar