Annons

Sensorfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheffalo

Medlem
Vad är detta? Fotograferat i motljus med 18-50mm Sigma, ISO 100 Av-läge på 2.8 bländaröppning.
Varför blir ett stycke helt utfrätt med "pixelstaplar" i över och underkant?
Eos 1D.
 

Bilagor

  • 56EE3539-Edit-What-a-F.jpg
    56EE3539-Edit-What-a-F.jpg
    58.7 KB · Visningar: 588
Gamla 1D kunde uppföra sig lite skumt om man övereponerade svårt. Testa att exponera normalt så fungerar den nog som den skall igen.
 
Vad är det som är onormalt med exponeringen ovan?

Fenomenet kallas "blooming" och är ganska vanligt förekommande hos digitala kameror.
http://www.cs.duke.edu/~parr/photography/faq.html#blooming

Visst, men olika sensorer är olika känsliga - jag har en gammal Kodak digital kamera som hänger sig om man överexponerar svårt... Bara att plocka ur batterierna om man gjort bort sig - den har alltid gjort så och väl över 10 år gammal numera...

Har man inte sett blooming tidigare så blir man nog lite förvånad kan jag tänka mig - för det är ändå ganska ovanligt idag att man ser så extrema som på visdae bilden
 
Visst, men olika sensorer är olika känsliga - jag har en gammal Kodak digital kamera som hänger sig om man överexponerar svårt... Bara att plocka ur batterierna om man gjort bort sig - den har alltid gjort så och väl över 10 år gammal numera...

Har man inte sett blooming tidigare så blir man nog lite förvånad kan jag tänka mig - för det är ändå ganska ovanligt idag att man ser så extrema som på visdae bilden

Jo du har rätt.. Skulle jag se detta fenomen på min 1d så skulle jag börja fundera.
Min 1d kan i vissa förhållanden te sig lite konstigt, men detta var väldigt extremt.
 
Så det är inte nödvändigtvis fel på sensorn? Tog en hel drös på solspeglingar i vatten och samtliga fick denna "blooming". I Av-läge borde det väl gå att få ok resultat på såna motiv, eller kan man inte fotografera solblänk med 1D? Min 400D ger inte blooming på det viset. Vet att det är en nyare sensor osv ;-)
 
Så det är inte nödvändigtvis fel på sensorn? Tog en hel drös på solspeglingar i vatten och samtliga fick denna "blooming". I Av-läge borde det väl gå att få ok resultat på såna motiv, eller kan man inte fotografera solblänk med 1D? Min 400D ger inte blooming på det viset. Vet att det är en nyare sensor osv ;-)

Gamla 1D är känslig för överexponering och tenderar ochså att överexponera, men det är ju likssom bara att kompensera ner så fungerar det ändå. Dock - den 1D jag kört med var MYCKET gammal och trött, så en mindre sliten 1D kanske presterar bättre. Efter några 100 tusen exponeringar är det oki att vara lite trött tycker iaf jag...

Visst märks det att sensorn i 1D har sett sina bästa dagar, men fortfarande är det en kameera som presterar mycket bra i hastighet och AF. Personligen drar jag gränsen vid 1D mkII, men gamligen är som sagt inte utan förtjänster även om sensorn är trist och har många nackdelar idag.
 
Kan man använda Sigma 18-50/2.8 på en Canon 1 D? Jag trodde den var till kameror med APC-sensor och inte fullformat. Kanske är det annat objektiv som åsyftas eller använder du en adapter. Intressant problem.
 
Kan man använda Sigma 18-50/2.8 på en Canon 1 D? Jag trodde den var till kameror med APC-sensor och inte fullformat. Kanske är det annat objektiv som åsyftas eller använder du en adapter. Intressant problem.

Jag funderade på samma sätt - APS-H är ju dock inte FF så vette tusan - går kanske om inget krockar?
 
Så jag hade ett Blonde Moment? Trodde inte det gjorde så mycket, annat än att man får beskära bort lite svår vinjettering efteråt... Kan alltså objektivet ligga bakom? Brukar ha 50mm 1:8 till den annars, kan vara därför jag inget märkt?
*hoppas hoppas det kan vara så enkelt*
 
Vad coolt!

Jag vill minnas Sigma 18-50/2.8 som ett underbart objektiv. Nu öppnar sig en en hel värld till Canon 5 D.
Krävs det en adapter och hur blir det med brännvidden? Fungerar 18 mm som en saftig vidvinkel. Det låter spännande. Och hur blir det med bildkvaliteten i övrigt...
 
Tycker det fungerar mycket bra med båda dessa, så länge man skär bort hörnen eferåt. Använder ingen adapter.
Använder mitt Tamron 11-18 vidvinkelobjektiv till 1D ibland.

Har förstått att fenomenet jag postade bild av ovan är vad man får räkna med hos 1D pga CCD-sensorn som sitter i den modellen. Får avända min 400D till solnedgångar osv ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.