Annons

SensorBrush sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: märkligt

Tonyeagle skrev:
Jag tycker det är konstigt att så många faller för, i och för sig skicklig, reklam. Använd er fysikbok från grundskolan och läs kapitlet om elekticitet och gå sen till närmsta affär som har nylonpenslar i olika storlek. (tvätta ur dom först) GP- air går bra liksom kompressor om du har filter som hindrar oljefilm i luftflödet.

Vad ska man tvätta dom med ?
 
diskmedel eller såpa

Se rubrik och skölj väl. Upprepa några gånger så är du säker på att eventuella rester av kemiska icke önskade medel inte finns kvar i penseln.
 
Har läst lite i artikeln, men vad jag ser så står det inte vilken typ av diskmedel som man ska använda... Innebär det att man kan använda vad som helst ?
 
Billigast är bäst

Jag skulle tro att det inte spelar någon som helst roll. Kvalitén på ditt vatten har förmodligen några tiopotenser högre inverkan på hur mycket kemiska rester som finns kvar i penseln efter några sköljningar.
 
mindwipe skrev:
Köpte en 16mm bred syntetpensel på konstnärs affären i stan och testade. Fick inte bort en enda prick... Helt värdelöst i min mening. Nu kommer jag gå nästa steg och köpa pec-pads från Micro-tools istället. Hoppas det fungerar bättre.

http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=PSI-1

http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=SW2

Använde du den i kombination med luft på burk?

Jag köpte också en 16mm konsthårspensel från min lokala konsthandlare och i kombination med GEPE Air-3 blev min sensor som ny efter att ha varit katastrofal.

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Använde du den i kombination med luft på burk?

Jag köpte också en 16mm konsthårspensel från min lokala konsthandlare och i kombination med GEPE Air-3 blev min sensor som ny efter att ha varit katastrofal.

//Peter

Jag gjorde precis som man ska göra enligt http://www.visibledust.com/instructions.html, ladda penseln med tryckluft på burk i 5-20 sekunder, gör ett svep med penseln över sensorn och sen ladda på nytt. Jag använde luft från Clas Ohlson vilket enligt trådar i forumet ska vara den bästa och rätta luften.
Det verkar som mitt skit sitter hårdare än vad penseln klarar av att ta bort, så jag måste nog blötrengöra för att få bort det, och det är nu nästa steg.
 
Jag köpte en Blåsa från Expert idag. Märket var Giottos Rocket (Den ser ut som en liten gullig raket i gummi) Paketet kommer med nåt rengöringsmedel, borste och sptsiga tops.
Men det bästa av allt var "raketen" Den funkade helt suveränt! Och jag hade stora problem med cmos:en. 249:- spänn, funkade klockrent!
 
Fridykarn skrev:
Jag köpte en Blåsa från Expert idag. Märket var Giottos Rocket (Den ser ut som en liten gullig raket i gummi) Paketet kommer med nåt rengöringsmedel, borste och sptsiga tops.
Men det bästa av allt var "raketen" Den funkade helt suveränt! Och jag hade stora problem med cmos:en. 249:- spänn, funkade klockrent!

Jag har också en sån där liten raket.. Jättefin:)
 
Testade för första gången idag. Jag vill understryka att man bör tvätta penslarna ordentligt innan. Jag köpte två penslar och tvättade både 4-5 gånger med diskmedel. Idag testade jag penslarna mot ett polfilter och den ena var långtifrån ren. Den andra däremot var ren, och efter att blåsa genom den med Clas Ohlssons burkluft, blev sensorn väldigt mycket bättre. Inte perfekt, men högst 10% av fläckarna var kvar. Ska rensa en gång till i morgon (tänkte ta spegelhuset med pensel 2) och kolla om det blir bättre, men det räcker iofs redan bra. Total kostnad för penslar: 2*35:- från en konstnärsaffär och 119:- för luft.
 
Sådärja, nu har jag också rengjort sensorn på min 10D. Då skall man betänka att jag är världens fegaste och har, trots inköp av Eclipsevätska och pec-pads för ett år sedan, inte vågat förrän nu. Använde dock inte ovanstående utan en 16 mm artistpensel i nylon för 89:- från Hobbyboden här i Östersund, tillsammans med PRF luft på burk från Clas Ohlson. OK, det är fortfarande ett fåtal mindre prickar kvar på sensorn, men jämfört med hur den såg ut innan så är det nästan ett mirakel. :)

Jag läste Petteri Sulonens tips (adressen finns här i tråden) och diskade av penseln tre gånger och övade på ett UV-filter innan jag gjorde det på riktigt. Vad skönt, nu behöver jag inte oroa mig mer för damm på sensorn, det är bara att ta fram penseln nästa gång det blir olidligt mycket, och kanske till och med innan dess. :)

Kan väl tillägga att för mig tog det två försök med penseln innan jag var nöjd, tydligen slarvade jag lite i kanterna. Det kanske kan vara något för andra nybörjare att tänka på också, åtminstone skall jag göra det nästa gång.

Jag passade även på att ta ett par drag över spegeln och mattskivan, så nu blev jag av med ett par dammkorn som satt bredvid en av AF-punkterna i sökaren och såg allmänt uppnosiga ut.
 
Gör jag fel

Blåser borsten och drar över sensorn.
Det blir streck över hela sensorn efter borsten. Streck som verkar "feta". Har tagit borsten direkt ur paketet, har inte varit i kontakt med något.
 
Lars-Erik->Läs tidigare i tråden och i andra trådar så ser du att det ofta är limrester kvar i borstarna. Prova att stryka ett antal gånger mot ett rengjort polariserande filter så ser du lätt om det är rester kvar som kladdar över. Isf kan du "diska" den. Vissa har använt Yes. Prova igen..

Om du inte menar att det blir så efter just en Sensorbrush? Och då blir det ju just så som de säger att det inte ska bli om man köper deras produkt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.