Annons

SensorBrush sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
dano skrev:
PRF Air Duster 4-44 som bland annat säljs av Clas Ohlson använder enligt tillverkaren 1,1,1,2-Tetrafluoretan som drivgas, vilket är det bästa att använda enligt Sensor Brush själva.

/Daniel

Tack. Det var inte helt lätt att hitta kan jag säga.

/G
 
Köpa??

Var kan man köpa SensorBrush...det går ju inte att komma in på deras hemsida...har försökt i flera dar
 
gerhardp skrev:
* Någon gång i kvartalet kommer jag förmodligen komplettera med en "våttorkning" som tidigare för att få bort envisa dammpartiklar. Dock efter att först ha "dammat av" med SensorBrush.


Har en flaska med "finsprit" 99.5% ren etanol. Kan det vara ok att droppa det på Digipad och torka? Provat med torr digipad och det är inget vidare eftersom man vill få bättre grepp om dammet och få det med sig upp på spateln.
 
Efter vad jag kan snoka reda på så har de gjort någon förändring i sin hosting igår (20/11). Det ser ut som om de bytt Internet-leverantör för hemsidan eller någonting i den stilen.

Förmodligen har något gått snett och så löser de det i början av veckan.

Du kan också ringa dem:

Visible Dust
+1 780 486 0638

/G
 
en dum fråga..

Ursäkta en dum fråga.

Jag kanske bara är dumsnål, men jag ska nog gå ner till min lokala färg/pensel butik och köpa några "vanliga" penslar för ändamålet. Kamelhår eller syntetfiber, jag vet inte riktigt vad det finns för utbud, har inte undersökt saken noga än..

Känns som om jag vill pröva lite annat först innan jag spenderar 700 spänn på två penslar *S*

Jag menar, en pensel blir ju statisk och drar till sig damm om den prepareras, oavsett om den är tillverkad i NASA's labb och kostar 700:- eller om den kostar 70:- på panduro...

Är det någon som ser saken annorlunda?
/Jakob
 
Re: en dum fråga..

jakob gawlik skrev:
Ursäkta en dum fråga.

Jag kanske bara är dumsnål, men jag ska nog gå ner till min lokala färg/pensel butik och köpa några "vanliga" penslar för ändamålet. Kamelhår eller syntetfiber, jag vet inte riktigt vad det finns för utbud, har inte undersökt saken noga än..

Känns som om jag vill pröva lite annat först innan jag spenderar 700 spänn på två penslar *S*

Jag menar, en pensel blir ju statisk och drar till sig damm om den prepareras, oavsett om den är tillverkad i NASA's labb och kostar 700:- eller om den kostar 70:- på panduro...

Är det någon som ser saken annorlunda?
/Jakob
Det finns väl tre saker att tänka på vid ditt penselval. Att stråna är tillräckligt mjuka, att de kan ta laddning, och att skaftet inte är ledande, för då laddar du ur stråna när du håller i penseln. Därav att "nasa-penslen" har träskaft.
 
Re: Re: en dum fråga..

Powershooter skrev:
Det finns väl tre saker att tänka på vid ditt penselval. Att stråna är tillräckligt mjuka, att de kan ta laddning, och att skaftet inte är ledande, för då laddar du ur stråna när du håller i penseln. Därav att "nasa-penslen" har träskaft.

Jo, precis min tanke om det hela.
Jag ska nog agera lite testpilot här.

Återkommer med resultat...
/Jakob
 
Det ligger en butik nere i stan där de säljer konstnärsmaterial. Jag tänkte kila ner i veckan och känna lite på penslarna. Givetvis måste det vara tillräckligt mjukt för att inte repa sensorn..

Ska testa kamelhår som föreslaget.
Tack!
/Jakob
 
jakob gawlik skrev:
Det ligger en butik nere i stan där de säljer konstnärsmaterial. Jag tänkte kila ner i veckan och känna lite på penslarna. Givetvis måste det vara tillräckligt mjukt för att inte repa sensorn..

Ska testa kamelhår som föreslaget.
Tack!
/Jakob

Kamelhår har jag faktiskt aldrig sett i konstnärssammanhang, där brukar det vara ekorre, svinborst, syntet eller mårdhår (där mårdhår är finast).

Själv slogs jag av samma tanke och införskaffade för en vecka sendan en nr 8 mårdhårspensel för 175 kr, och se det fungerade. Jag kan naturligtvis inte svara för om sensor brush är effektivare eller snällare mot sensorn då jag inte gjort någor jämförande test, men helt klart "fastnar" löst damm på mårdhårspenseln och sensorn blev ren efter ett par strykningar. I jämförelse med mina tidigare rengöringsförsök, isopropanol och spatel klädd med linsputspapper, är i vart fall penseln klart skonsammare.

/Daniel
 
Re: Har någon testat dessa?

Magnus Nyman skrev:
http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=855

Är det någon här på FS som testat sensorrengöringen som zebramedia säljer?

Jag har precis köpt och använt Zebramedias prylar med ett perfekt resultat, som jag är mycket nöjd med. Har även beställt Sensor Brush till min 20D.

Tanken är att använda Sensor Brush till den "dagliga" vården, och Zebramedias grejor mer sällan om det skulle behövas.

:) Håkan
 
...ville bara tala om att jag beställde
Sensor Brush 2004-11-17 kl 09:18 och idag när jag kom hem låg dom i brevlådan. Ska testa borstarna nästa gång jag får damm på sensorn.

Luft till borstarna köpte jag på CyberPhoto, tog 2 dagar att få hem i brevlådan och kostade 95:- inklusive frakt.

:) Håkan
 
Re: Vad är "SBF Brush"?

cowboy skrev:
men

vad är "16 mm SBF brush" och när och hur använder man den?

I kittet som du nämner medföljer som sagt var "The SBF Sensor Brush". Det är helt enkelt en "enklare" borste som det är meningen att man kan bära med sig ute "på fältet". Till den använder man enklast en gummiblåsa från fotobutik eller från apoteket, och man slipper att ha med sig en burk med luft för att "ladda borsten".

På hemsidan finns instruktionsfilmer som bl.a. visar The SBF Sensor Brush in action.

:) Håkan
 
Vad tror ni om:

Biltema
Elektronikrengöring
Snabbverkande avfettnings- och rengöringsspray för elektronisk utrustning, instrument, elmotorer m m. Har låg ytspänning, är ej ledande, avdunstar fullständigt och lämnar inga rester. Innehåll: 400 m

50:-
 
Jag kan nog garantera att den kommer att lämna rester på något så känsligt som en bildsensor. Kanske inte direkta rester etc, men garanterat avdunstningsfläckar.

Vidare skulle jag inte ha något i närheten av min kamera som tycks höra hemma i ett garage och inte i ett labb :)

Det är bara min initiala reaktion dock, kanske någon har provat :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.