ANNONS
Annons

Senaste uppdatering av Lightroom (7,3?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hittat hur jag gör. Högerklick så kan man byta namn. Men mina var redan numrerade och serien var 1,10,11,12....,2,3,4 osv.
Men jag döpte om 10 till 110 och då flyttar de på sig i listan.

Fast när jag stänger programmet har de återtagit sina ursprungliga nummer.

Presets i en röra

Nedan ett par skärmdumpar över mina presets. Dels en översikt över mina grupper, dels en detaljvy över den som heter "Lightroom Presets".

Det mesta ser helt OK ut men:

Den som heter ”Lightrrom B&W Presets” innehåller bara en preset som heter ”B&W Look Copy 2”. Samma sak med ”Lightroom General Presets” som också bara innehåller en preset och den heter ”Sharpen – scenic Copy”.

Det känns som dessa grupper inte borde finnas, eller?

Sedan har vi ”Lightoom Presets”. Där finns det massor av presets och de är i en salig röra blandat svensk och engelska namn (jag gör engelsk version och har alltid gjort).

De som har svenskt namn verkar dessutom vara rätt skumma. Om jag t ex väljer Skärpa – Ansikten så är det inte bara skärpereglagen som påverkas. Även Blacks, Brightness och Contrast ändras och tonkurvan byts till Medium. Även några av de andra med svenskt namn ger underliga resultat.

Något knas är det allt

Nu kan man addera presets till ”Favorites”. Bra funktion i alla fall nu när det blivit så många presets.

Bilagor

• Overview.JPG
    Overview.JPG
    48.8 KB · Visningar: 11
  • Detaljer.JPG
    Detaljer.JPG
    33.1 KB · Visningar: 28
Är det någon som kollat prestanda? Förra versionen upplevde jag initiallt som jättesnabb i librarymodulen vilket öppnade för att använda LR som gallringsverktyg men när man jobbar i fullskärmsläget blir det segt som sirap igen, dessutom vet man inte om bilden är oskarp eller bara håller på att ladda eftersom "loading" inte visas på en gång. Kastade ett antal bilder av misstag innan jag insåg detta.

MIn LR efter uppdateringen är katastrof långsamt. Jag trodde att disk var full, så jag rensade allt , tom systemrensning och defragmentering men ser inte förbättring.

Jag är också nöjd med uppdateringen. LR är ofta ingen racer men det är den snabbaste versionen jag har haft. Inga konstiga extrafiler heller hur mycket jag än letar.
Samma här - inga bekymmer! Funkar klockrent.
Snabbheten märker jag ingen skillnad på. Den bästa förändringen tycker jag är att man nu får en förhandsvisning av preset direkt i huvudbilden.

Thommy

Inte riktat till dig, men är det vanligt att man importerar utan en mall? Jag har importerat med mall hur länge som helst. Ger mig en direkt grund att jobba ifrån och blir därmed snabbjobbat.

Jag använder ingen mall vid import. Däremot har jag ändrat default-inställningarna för respektive kamera så att de ger mig en bra utgångspunkt. Det är främst vald profil som jag ändrat. För några av mina kompaktkameror har jag också valt lite mer skärpa och annan kurva.

Nackdelen med att använda en mall vid import tycker jag är att bilden då markeras som redigerad redan vid importen. Jag vill helst att symbolen för redigerad bara visas för de bilder som jag verkligen har gått in och redigera på bildnivå.

Nu uppdatering på LR idag.
Snabbtestat och nu är mina bilder inte längre underexponderade från start (som de blev mellan 7.2 och 7.3). Dessutom är alla mina presets i rätt ordning nu.

/Stefan

Tydligen är inte segheten i programmet som uppstod i 7.3 med uppdateringen av previews åtgärdad. Har själv avvaktat kvar på 7.2 och det verkar kanske bäst att stå kvar där tills 7.4 kommer. Eller vad säger de med 7.3.1?

Samma här - inga bekymmer! Funkar klockrent.
Snabbheten märker jag ingen skillnad på. Den bästa förändringen tycker jag är att man nu får en förhandsvisning av preset direkt i huvudbilden.

Thommy

För mig är segheten inte där. Jag kör standard previews på vissa dessa renderar 1:1 om man zoomar in. Står Loading nästan direkt. På min 1:1 är det såklart direkt.

/Stefan

Efter uppdatering funkar LR betydligt bättre för mig. Enkel redigering fick tidigare fläkten att gå för fullt. Nu testade jag att lite tyngre justeringar utan att fläkten ens behövde starta. Några presets är lite laggiga när de ska förhandsvisas, men helt klart en förbättring!

Mina förinställningar är då i samma oordning som förut, trots uppdatering, d.v.s. 1,10,11,12,2,3,4 osv och det går fortfarande inte att skapa mappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar