Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste som tittat på din profil:

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Visst, det är kul att se vilka som har tittat i ens lilla area på FS. Speciellt då det visar att personer som tydligt har uttryckt avsky för det man presterar fotografiskt. Det är nästa så man tror att man är ”bookmarkad”. Samtidigt är det lite beklämmande att besöken generar så få kommentarer. Jag tycker också att det kan skönjas en anstrykning av integritetskränkning i detta. Frågan är alltså – vad är tanken bakom detta?

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    9.9 KB · Visningar: 370
Det där är en ganska vanlig communityfiness, finns tex på Shortcut och Lunarstorm. Jag tycker den ökar på "nätverkandet", man leds att kika in på andras personer och deras bilder.

Ang integritetskränkning, tja - jag tycker inte det. Det är bara du själv som se vilka som kikat (om man nu inte publicerar listan som ovan...) och det leder ju bara till att du kikar på deras profiler i sin tur, vilket knappast kan vara fel.

Men som vanligt finns det andra åsikter, så ventilera dem gärna...

Det finns möjlighet att slå på det där på foton/album också; dvs se vilka som senast kikat på dina bilder och album också. Och artiklar.

Tack för ett snabbt svar.
Observera att jag inte påstod att det var integritetskränkande utan att jag endast svävade i väg i lite vaga funderingar.

Om funktionen fanns under bilder skulle jag tycka att det var kränkande. Nu känns det som en kul krydda.

Jim, du menar om du såg vem som sett respektive bild? Om man bara såg en lista på Din Sida vilka som kikat, men inte på vad då?

Man kan lätt slå ihop allt också och få en lista på de som kikat på något av dina saker (inklusive profil) den senaste tiden.

Precis. Jag tror att den funktionen ytterligare skulle spä på de eviga diskussionerna om "Många tittar men få kommenterar tuttar".

jimh skrev:
Om funktionen fanns under bilder skulle jag tycka att det var kränkande. Nu känns det som en kul krydda.

Skäms du för vilka bilder du tittar på Jim? *LER*

Jag tycker nog tvärt om, vet jag att det kommer att synas att jag var och tittade på bilden så ökar nog chansen att jag oxå lämnar en kommentar.

Alternativet är ju en möjlighet att välja om man vill lämna spår efter sig eller inte.

jag tycker det är helt okej med att man lämnar spår efter sig, "man leds att kika in på andra personer och deras bilder." som christer skrev.
och jag tycker det är bra att det inte visas för alla var man varit. skulle få en sån där hemskt big-brother-känsla då. tror det kan mynna ut jobbiga diskussioner också. nej, alla behöver inte veta vad man gör eller var man är.

gundj skrev:
Skäms du för vilka bilder du tittar på Jim? *LER*
Nej, jag kan faktiskt inte riktigt klä mina tankar i ord. Men intuitivt känns det väldigt fel om en upphovsman kan se att jag tittat på hennes bilder. Det är lite som om biblioteksregistret var offentligt, eller varför inte Ica-kortsinköpen.

jim, om du undrar vad jag snackar om så kan jag trösta dig med att jag också undrar det. på nåt sätt trodde jag att du skrev fel. det är nog jag som gjorde nåt freuianskt där.

så, glöm:)

Tycker inte om sådana här saker. Jag vill nog kunna snurra runt bland bilder och profiler utan att känna mig övervakad.

Om funktionen att lämna spår efter sig känns viktig för en del, så ge oss som vill vara ospårbara en möjlighet att stänga av det.

För att säga vad jag egentligen tycker så är det förbannat barnsligt att hålla på med sånt här. Det är sånt som hör till sajter typ "Lunarstorm" och har definitivt inget på en seriös sida som fotosidan att göra. Mitt intresse för fotosidan sjönk dramatiskt i och med att ni infört detta. Det abolut sämsta ni gjort på mycket länge.

Jag har absolut inga problem med att lämna spår efter mig. Om någon kan upptäcka att jag är intresserad av deras bilder genom mina "fotavtryck" är det något jag bara tycker är kul :)

Tror att detta kommer gynna byggandet av kontaktnät medlemmar emellan.

Ja det kanske t.o.m kan bredda mitt eget kontaktnät. Det vore ju oerhört givande :))

Maxell skrev:
Tycker inte om sådana här saker. Jag vill nog kunna snurra runt bland bilder och profiler utan att känna mig övervakad.

Om funktionen att lämna spår efter sig känns viktig för en del, så ge oss som vill vara ospårbara en möjlighet att stänga av det.

För att säga vad jag egentligen tycker så är det förbannat barnsligt att hålla på med sånt här. Det är sånt som hör till sajter typ "Lunarstorm" och har definitivt inget på en seriös sida som fotosidan att göra. Mitt intresse för fotosidan sjönk dramatiskt i och med att ni infört detta. Det abolut sämsta ni gjort på mycket länge.

Jag håller delvis med dig. Mina - möjligtvis något naiva - argument för detta är att det dels kan öka kommenterande som följd att det finns spår efter besök och dels att det kan motverka okynnes förföljelser av samma anledning.
Vill man inte lämna spår kan man väl bara logga ur om man ändå inte har för avsikt att interagera, och därmed tillföra något av värde.

Jag tycker att funktionen är helt okay, känner mig inte alls tvingad att lämna kommentar bara för att jag tittat närmare på en bild. Det tycker inte jag att NÅN ska göra. Kommentar ska man lämna om man har något att säga, det ska inte vara någonting framkrystat, då blir det ju fel.

En liten extrafråga... Jag la in lite kritikbilder idag och under bilderna brukar det stå hur många som tittat, men där är helt tomt nu. (Fastän det HAR tittats). Har ni också så?

Helt ok funktion, med en bra avvägning mellan "intresseväckande" och integritetsbevarande.

Jag tror också att det ökar interaktionen, jag hittade flera personer vars bilder jag inte sett förut, som jag tänker kommentera. Kul!

Mer sådant, *gillar*!
-Christian

PS. Så får jag sluta titta på tuttar också. Eller börja kommentera dom. ;/)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar