Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste LR - version 6.7 - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Någon som har installerat senaste versionen av LR? Några nya buggar eller funkar allt som vanligt?
 
Ändrade kortkommando

Jag kör Mac och har noterat att kortkommandot för radering=svartflaggning av bilder är ändrat. Tidigare räckte det med lilla x, men nu måste man hålla ner shifttangenten och sedan trycka x.
Har man en stor mängd bilder som ska gås igenom blir det nu mycket krångligare att radera önskade foton. En klar försämring tycker jag och troligen en bug som kommer att rättas till.
Använder operativsystem El Capitan 10.11.6.
 
Är du säker på det? På Windows är det stora X - har man Caps Lock på så funkar det med ett tryck.

I Bibliotek funkar x-tangenten varken som versal eller gemen, men i Framkallning fungerar både x och X.
Jag var tvungen att kolla eftersom du frågade om jag var säker. Ibland är man ju tvärsäker, men har fel ändå.
NU är jag säker.
 
I Bibliotek funkar x-tangenten varken som versal eller gemen, men i Framkallning fungerar både x och X.
Jag var tvungen att kolla eftersom du frågade om jag var säker. Ibland är man ju tvärsäker, men har fel ändå.
NU är jag säker.

Är på jobbet nu, där har jag bara LR 5.7 på windows. Kör engelska. Där funkar det lika i Library och Develop. Har jag Caps Lock på så kan jag markera och hoppa till nästa med ett enda tryck på tangenten "X" eller på siffrora 1-5. Om Caps Lock är av, då sker markeringen men inget hopp till hästa bild. Så har det alltid varit vad jag kan minnas.

Får kolla hemma om detta även gäller senaste versionen av LR.
 
När jag har CAPS intryckt och trycker på X så hoppar den inte automatiskt till nästa bild, om jag slår av CAPS och trycker på X så avvisas den och hoppar till nästa bild.
 
Jag kör Mac och har noterat att kortkommandot för radering=svartflaggning av bilder är ändrat. Tidigare räckte det med lilla x, men nu måste man hålla ner shifttangenten och sedan trycka x.
Har man en stor mängd bilder som ska gås igenom blir det nu mycket krångligare att radera önskade foton. En klar försämring tycker jag och troligen en bug som kommer att rättas till.
Använder operativsystem El Capitan 10.11.6.


Upptäckte också det igår och satte mig med Google en stund. Hittade rapport om det på ett Adobe forum. Verkar vara bugg för svensk versionen, och någon representant från Adobe hade svarat att de skulle titta på det. Lyckas inte hitta posten nu..

https://feedback.photoshop.com/phot...-functions-in-library-module-swedish-language
 
Senast ändrad:
Fungerar felfritt med Windows 10 än så länge. Bra med annan (ver2) kontrast för framkallning av bilder från Canon 5 DsR
 
Upptäckte också det igår och satte mig med Google en stund. Hittade rapport om det på ett Adobe forum. Verkar vara bugg för svensk versionen, och någon representant från Adobe hade svarat att de skulle titta på det. Lyckas inte hitta posten nu..

Vad händer om du slår över till engelsk version, försvinner problemet då?

Har nu testat både på svenska och engelska på Windows 7 och det funkar som det skall.
 
Skulle det verkligen vara så att på mac skall man köra gemener och på PC versaler för att få "auto-hopp". Det låter ju mer än lovligt korkat med den skillnaden...

Ni som har problemet nu med mac, vad händer om ni trycker ner "Caps Lock" (eller vad motsvarande heter på mac) så att alla tecken blir versala, funkar det då med auto-hopp till nästa bild?
 
Är du säker på det? På Windows är det stora X - har man Caps Lock på så funkar det med ett tryck.
Ni kanske vet detta, men det går att använda lilla x och utan Caps Lock och ändå få LR att hoppa till nästa bild.
Från biblioteksmodulen gå till Foto --> Avancera automatiskt och kryssa i den.
Mycket lättare än att hålla på att jiddra med Caps Lock, tycker jag.

Thommy
 
Ni kanske vet detta, men det går att använda lilla x och utan Caps Lock och ändå få LR att hoppa till nästa bild.
Från biblioteksmodulen gå till Foto --> Avancera automatiskt och kryssa i den.
Mycket lättare än att hålla på att jiddra med Caps Lock, tycker jag.

Thommy

Tack, den inställningen har jag inte observerat tidigare. Provade nu men jag tycker det verkar som om den speglar inställningen på Caps Lock. Om jag kryssar i den, och sedan trycker på Caps Lock, då kryssas den av. Eller?
 
Tack, den inställningen har jag inte observerat tidigare. Provade nu men jag tycker det verkar som om den speglar inställningen på Caps Lock. Om jag kryssar i den, och sedan trycker på Caps Lock, då kryssas den av. Eller?
Ja, stämmer!
Men om du alltid vill avancera automatiskt, då är det lika bra att kryssa i "Avancera automatiskt" och skippa Caps lock helt och hållet.
För när du är klar med Lightroom brukar du väl återställa Caps Lock till att inte vara påslagen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.