Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sen varning med batterigrepp på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekka M

Aktiv medlem
Min kamera (EOS 450D) varnar för låg batterinivå alldeles för sent när jag använder batterigreppet. Laddningssymbolen går från helt fullt till att blinka rött ...och tio exponeringar senare är batterierna slut. :-(
Ska det vara så!? Har fler användare samma problem?

Batterierna håller å andra sidan otroligt länge per laddning, vilket är positivt, men desto mer oförberedd är jag när detta plötsligt händer. Jag laddar förstås batterierna innan jag ska fotografera något mer betydelsefullt, men ändå...

Har ingen aning hur Canon fungerar där, men på Nikon brukar det finnas en inställning där du ställer in att du har batterigrepp påkopplat och vilken typ av batteri du har för att batteriindikeringen ska visa rätt, kanske finns något liknande till Canon?

Det gör det inte på mina Canon, i alla fall.
Den enda jag har som är väldigt noggrann i sin redogörelse för batteristatus är 7D.
Men om man har två batterier i greppet visar min 40D fullt - fullt - fullt - fullt - ladda/tomt.

Har ingen aning hur Canon fungerar där, men på Nikon brukar det finnas en inställning där du ställer in att du har batterigrepp påkopplat och vilken typ av batteri du har för att batteriindikeringen ska visa rätt, kanske finns något liknande till Canon?

När kameran lägger av pga batteritorsk flyttar jag batteriet från greppet till huset och kan fortsätta kanske 100 bilder till.

Så jag har börjat ha batteriet i huset för jämnan men det är krångligare att byta batteri nu.

Grejerna är: D700 plus MD10

När kameran lägger av pga batteritorsk flyttar jag batteriet från greppet till huset och kan fortsätta kanske 100 bilder till.

Så jag har börjat ha batteriet i huset för jämnan men det är krångligare att byta batteri nu.

Grejerna är: D700 plus MD10

Har ingen MB-D10 till min D700:a så vet inte hur bra batterivarningen funkar på den. Hurdan är din uppfattning? (ursäktar ifall detta uppfattas som att vi tar över tråden och avviker från ämnet vilket inte alls är avsikten, bara nyfiken)

Har ingen MB-D10 till min D700:a så vet inte hur bra batterivarningen funkar på den. Hurdan är din uppfattning? (ursäktar ifall detta uppfattas som att vi tar över tråden och avviker från ämnet vilket inte alls är avsikten, bara nyfiken)

Diskussioner ska/kan inte hålla sig till ämnet prova att hålla dig till ämnet i 10 minuter på en pub tex :)

Tycker varningen är bra sånär som på att något gör att MD10 varnar 10% för tidigt. Kan vara mitt ex. Greppet är många år gammalt då jag köpte det till min D300.

Och vill inte ha två batterier pga vikten.

Hos Canon har exempelvis 7D och 5D Mark II en mycket bra visning, med på procenten kvarvarande kapacitet när. Man kan också se hur många exponeringar som batterierna har drivit kameran i. Kamerorna håller också reda på batterier som inte sitter i kameran just nu, så man kan se när de senast användes och hur pass laddade de var då.
Även den lilla batteristapeln är tätare graderad, samt även synlig i sökaren (åtminstone på 7D, men jag tror det är så på 5D Mark II också).

Men om man har två batterier i greppet visar min 40D fullt - fullt - fullt - fullt - ladda/tomt.

Visst! Precis så uppför den sig. Jag kör med två batterier.
Ska prova nästa gång att flytta över ett batteri till huset och se om jag kan klämma ur några bilder till.
Låter bra att utvecklingen har gått framåt på 7D och 5DMk2.

Om man har en Canon 450D med batterigrepp och 2 batterier, är det då smartare att ha ena batteriet i kameran och den andra i batterigreppet, eller strunt samma?

Det är ganska mycket dummare. Det är faktiskt rent av omöjligt.
När du sätter på batterigreppet sticker det in i kameran, istället för batteri. Batteriet som satt där sätter du i greppet, ev. tillsammans med ett till.

Fast det finns väl batterigrepp där batteriet sitter kvar i kameran o man bara har ett extra i greppet..tex till D300 är det väl så?

På min D80 så visar min fullt batteri på displayen på ovansidan till dess att det ena är tomt, sen går mätaren över o visar statusen som vanligt på kvarvarande batteri. Vill man ha full koll så kan jag ju gå in i menyn o kolla exakt procent kvar på båda. Dock så används ju det ena först, sen det andra.

Fast det finns väl batterigrepp där batteriet sitter kvar i kameran o man bara har ett extra i greppet..tex till D300 är det väl så?

På min D80 så visar min fullt batteri på displayen på ovansidan till dess att det ena är tomt, sen går mätaren över o visar statusen som vanligt på kvarvarande batteri. Vill man ha full koll så kan jag ju gå in i menyn o kolla exakt procent kvar på båda. Dock så används ju det ena först, sen det andra.

Både D300 och D700 är så. Man kan ha batteriet i greppet eller huset, eller ett i huset och ett i greppet.

Det jag menade förut med att bara byta plats på batterierna istället för att lossa batterigreppet o köra in det i kameran eller så är, iaf på min 7D där jag ser individuell batteristatus så drar batterierna lite "ojämt" ibland. De jämnar lixom ut sig men känns som den använder sig av ett batteri i taget nästan. Vet inte hur det är med xxxD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar