Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekvenstagning under en lång period

Produkter
(logga in för att koppla)

_duplo

Medlem
Jag fick en förfrågan om att följa en konsertscenbyggnation. Tanken var att jag skulle ha kameran på ett stativ och sedan t.ex. ta en bild varje halvtimma.

Finns det någon bra teknik för at lösa detta? Jag har en fjärrutlösare till min 40d, men då måste jag vara vid kameran vid varje bild. Finns det ingen lösning där t.ex. kameran ansluts till en dator och allt sköter sig automatiskt?

Nikon Camera Control Pro (programvara) tror jag har den lösningen. Kanske Canon har något motsvarande. Nackdelen är att den måste kopplas til en dator. Och den är ju kanske inte billigare än en fjärkontroll. Men du har ju mer kontroll.

/M

Märkligt att funktionen inte finns inbyggd i en kamera som 40D. Pentax K20 har ju det - upp till 99 exponeringar med upp till 24 tim mellan varje.

Kolla med kompaktkamerorna, det är många kompakter som har den funktionen.

Av någon anledning anser exempelvis Canon att det är ekonomiskt försvarbart att implementera den funktionen i Ixus 80, men inte i någon av Canons DSLR-kameror.

Jag gjorde samma sak fast med ett husbygge ( en tak lyftes av och en ny våning lyftes på. Det tog ca 12 timmar ).
Triggningen gjorde jag med den inbyggda "intervalltimern" i D200:an, så det var inget problem.
Men batterierna tog slut efter ca 8 timmar. Jag använde standard batterigrepp med 2 st fullladdade batterier.
SÅ ett råd! Testa hur länge batterierna räcker innan och var beredd på att köra med extern strömförsörjning.

Canon har program för att styra kameran via USB. Jag tror att det finns med på skivorna som kom med kameran. Annars finns de för nedladdning från Canon.

Canon har program för att styra kameran via USB. Jag tror att det finns med på skivorna som kom med kameran. Annars finns de för nedladdning från Canon.

Det stämmer, men då måste den vara kopplad till en dator. Det konstiga är att en liten och billig kompakt klarar av att sköta detta mol allena. Medans en stor, tung och dyr värstingsystemkamera behöver hjälp av en dator.. :)

Till en billig kompakt skulle ingen få för sig att köpa en fjärrkontroll med timer för 1000 kronor. Men till en spegelreflex är det nog mer än jag som har en sån, dumma som vi är.

EOS Utility, som medföljer alla Canon EOS, klarar detta tillsammans med en USB-sladd.

Canon har haft detta i kamerorna förr. 1991 köpte jag en EOS 10, och i den fanns motsvarande intervalltimer som man får med TC-80N3 inbyggt. Fast den stannade ju efter 36 exponeringar, för då var filmen slut.

Tack för alla svar!

Kaffebrus-alternativet verkar ju vara ett hett tips! Ganska bökigt att behöva ha med en dator, då denna kommer att behöva strömförsörjning vid långa arbetspass.

ANNONS