Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SEK 2300:- för en bild skäligt?
- Trådstartare FranzEA
- Start datum
Per S
Aktiv medlem
FranzEA skrev:
...2300:- för bilden.Är det ett skäligt pris?
Priset beror på bildstorleken (som del av en sida) och hur stor upplagan är. Enligt BLFs prislista för 2008 hamnar man på ett minimipris av 2020 kronor + moms för en " mindre bild", tryckupplaga under 5000 ex. Det gäller för användning på ett enda ställe i en trycksak. En "mindre bild" är mycket mindre än en halvsida.
Det finns andra detaljer att ta hänsyn till. Om du tänker sälja fler bilder kan det vara läge att skaffa en prislista från BLF (eller SFF). BLFs prislista kostar runt en hundring, www.blf.se
/Per
Kijana
Aktiv medlem
FranzEA skrev:
Ett företag vill använda en av mina bilder i en "trycksak", typ produktkatalog, och erbjuder mig SEK 2300:- för bilden.
----
Är det ett skäligt pris?
Ovanligt generöst, känns det som efter att ha sett alla trådrubriker om låga priser. Jag skulle kunna tänka mig att sälja en bild för detta pris. Men tänk på att för denna summa får du också själv betala sociala avgifter, vilket gör att det inte blir så mycket kvar att sedan också dra ordinarie skatt på, 30 procent.
Har ingen miniräknare i huvudet, men får du 3 000 så kompenserar det väl något.
Gutta
Aktiv medlem
Re: Re: SEK 2300:- för en bild skäligt?
Den va bra! Den ska jag prova på chefen. Höra om han inte vill kompensera upp min lön lite för skatten jag måste betala...
Kijana skrev:
....
Har ingen miniräknare i huvudet, men får du 3 000 så kompenserar det väl något.
Den va bra! Den ska jag prova på chefen. Höra om han inte vill kompensera upp min lön lite för skatten jag måste betala...
Tonyeagle
Aktiv medlem
Ingen skatt
Se till att du får betalt genom att du skickar en faktura till företaget. Då kan du kvitta inkomsten mot utgifter genom att ta upp det på särskild blankett (ta upp som hobbyverksamhet). På så sätt behöver du inte betala skatt eller sociala avgifter. Detta gäller om du inte har eget företag (fast då gäller ju ändå samma sak - kvitta inkomster mot utgifter och betala skatter på överstigande belopp). På Riksskatteverkets hemsida kan du få veta mer.
Se till att du får betalt genom att du skickar en faktura till företaget. Då kan du kvitta inkomsten mot utgifter genom att ta upp det på särskild blankett (ta upp som hobbyverksamhet). På så sätt behöver du inte betala skatt eller sociala avgifter. Detta gäller om du inte har eget företag (fast då gäller ju ändå samma sak - kvitta inkomster mot utgifter och betala skatter på överstigande belopp). På Riksskatteverkets hemsida kan du få veta mer.
Graal
Avslutat medlemskap
För att du ska slippa betala skatt och sociala avgifter på det du tjänar in från hobbyverksamhet så får du inte komma en krona över noll när du kvittar utgifter mot inkomster. Om du tjänar något på din hobbyverksamhet, alltså om resultatet blir på plussidan, så måste du som vilken företagare som helst betala ungefär 50% i skatt och sociala avgifter.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Det är sant
Visst är det så. Men många som säljer någon enstaka bild per år (med några tusenlappar i intäkt) betalar en massa pengar i skatt i onödan. Många gånger har de dyr kamerautrustning som de skulle kunna kvitta ut mot inkomsterna genom att deklarera som hobbyverksamhet. Men jag förstår varför inte skatteverket skyltar med möjligheten.
Visst är det så. Men många som säljer någon enstaka bild per år (med några tusenlappar i intäkt) betalar en massa pengar i skatt i onödan. Många gånger har de dyr kamerautrustning som de skulle kunna kvitta ut mot inkomsterna genom att deklarera som hobbyverksamhet. Men jag förstår varför inte skatteverket skyltar med möjligheten.