Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg joystick på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Jag går ofta in i bilder och kikar inzoomat efter att de tas och tycker att joysticken är väldans seg. Det går fortare att vandra i olika riktningar i bilden genom att trycka joysticken flera gånger snabbt åt samma håll eller jucka den upp och ner i samma riktning (svårt att förklara) än att hålla in den och vänta tills den börjar upprepa.

tycker den borde glida mjukt över bilden när man trycker joysticken åt ett håll, inte hoppa segt. samma sak med zoom-knapparna.

hoppas på nästa firmware... inte!

nu är ni välkomna att diskutera! =)

samma problem! nästan.

Upplever problem när jag skall byta fokuseringspunkt.Jävligt struligt! Den hoppar omkring.Något tips?

Saknar min nyligen sålda eos-1v med 45 fokuseringspunkter. När får vi se det på en 12000 kronors kamera?

Saknar dock ej filmen!

Joysticken är bra när man stegar åt olika håll. Att dutta fram den tror jag ger bäst resultat, om du ínte ska i en riktning. Brukar inte kolla i kameran.

Det är klart lättare att byta punkt med hjulet. Joysticken fungerar inte alls så bra som den skulle kunna enligt mig.

Damocles skrev:
Joysticken är bra när man stegar åt olika håll. Att dutta fram den tror jag ger bäst resultat, om du ínte ska i en riktning. Brukar inte kolla i kameran.

Det är klart lättare att byta punkt med hjulet. Joysticken fungerar inte alls så bra som den skulle kunna enligt mig.
...och visst är det synd Peter?!
Jag menar, om det hade gått bra att välja de focuspunkter som ligger snett upp och snett ner med joysticken så skulle det vara frid, men nu får man verkligen jobba för att träffa dessa punkter, och det är väl tyvärr ingenting som går att rätta med mjukvara. Det är ju hårdvaran i knappen som är sunkig.

Jupps, jag övergick snabbt att byta tillbaka till standardläge. Ett tryck på AF-punktsknappen och sedan val med joystick eller hjul. Går snabbt med hjulet också så.

Byta fokuspunkt har jag inte gjort i hela livet, förstår inte poängen. Däremot att den zoomar och förflyttar i bilder så fantastiskt segt är väldigt tråkigt.

Zoomen tycker jag inte går segt, att förflytta bilden blir ju lite hur flink i fingrarna man är.

Byta fokuspunkt är väldigt bra vid makro i vissa omgångar då jag kört med AF. Eller allmänt i andra kontrollerde miljöer där kameran är stilla och inte ska vridas, men ändå fokuseras på något utåt kanterna.

Men annars brukar jag rätt ofta köra med mittpunkt och komponera om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar