ANNONS
Annons

Seg betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Goddagens
Jag sålde ett reportage till en medelstor tidning i sydsverige för 3500. Jag sålde det i juni och det trycktes i början av augusti. Men jag har inte fått mina pengar ännu. Jag tog kontakt med dom i oktober. (hade mycket att göra så jag hann inte kontakta dem innan.) Tydligen hade dom glömt att betala och skulle fixa det. Dock fick jag inga pengar i oktober heller. Jag ringde till dem igen. Något hade strulat men jag skulle få mina pengar i mitten av november. Nu är det mer än mitten av november och jag har fortfarande inte sett ett spår av mina pengar. Jag tänkte vänta till den 25:e och se om det kommer då. Men om det inte gör det? Vad gör jag då? Har någon några tips på hur jag kan gå till väga?
Mvh Axel

Använd den vanliga ordningen. Tjata några gånger, författa en stämningsansökan och skicka den till dem innan du skickar den till tingsrätten. Förhoppningsvis betalar de när de ser stämningsansökan. I annat fall är det bara att skicka den till tingsrätten och låta ordningen ha sin gång.

//Erik

xdork skrev:
Använd den vanliga ordningen. Tjata några gånger, författa en stämningsansökan och skicka den till dem innan du skickar den till tingsrätten. Förhoppningsvis betalar de när de ser stämningsansökan. I annat fall är det bara att skicka den till tingsrätten och låta ordningen ha sin gång.

//Erik
Men inte stämmer man dem? Kronofogden är väl mer "rätt väg"?

xdork skrev:
Blir lite osäker, men du måste väl ha ett beslut om utmätning av tingsrätten för att kronofogden ska kunna göra sitt?

Nejdå, om tidningen bestrider skulden så går det först till tingsräten för avgörande.

Det är bekvämt att låta KFM sköta allt sådant åt en.

Om inte tidningen bestrider så går det direkt till utmätning.
Att bestrida är alltså att hävda att man inte alls är slyldig dig några pengar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar