Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg avtryckare 20D..

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Tycker att avtryckaren på min 20D får en släng av "seghet" på sistone. Den är inte trög men ibland så bli det en fördröjning från det att jag tryckt till att bilden tas, hur lång är olika. Känns nästan som om det inte är kontakt ibland. Funderade ett tag på om det var så att kameran höll på å jobbade med något så att den blev seg men när jag tar bilder på exakt samma sätt och motiv och använder avtryckaren på batterigreppet så är det inga som helst problem...

Är det nån som råkat ut för något liknande?

/Micke
 
Jag har råkat ut för samma på min 10D
Verkar som den fått fukt i avtryckaren och att det bildas någon beläggning där inne.

Om man trycker ett antal ggr på den innan man startar kameran så funkar det bättre, som att man liksom skavt av lite av beläggningen.

Vet inte om det ens är en bra teori men det funkar för mig ( iaf tills jag lämnat in den )
 
Segt, segt...

De enda gånger jag känt en form av seghet är just i fuktiga förhållanden....inte annars. Kanske en ledtråd jag vet inte...
 
Har inte koll på hur många bilder det blivit men rätt välanvänd har den varit sen jag köpte den i höstas. Tycker också att det verkar vara "värst" när kameran legat ett tag, ungefär som Mikael skriver. Får hålla koll o skicka in den om det skulle bli för irriterande..

/Micke
 
Ang. seghet i avtryckaren. Min fotohandlare råkade ut för detta på sin 20D. Det var ett fel som reparerades av Canon
 
Samma problem

Jag har upplevt samma sak. Avrycket på kameran har blivit seg och har dålig kontakt. Kollar man närmmre ser man att det är "autofocus lock" som inte låser mer än ett par sekunder. Varierar dock hela tiden. Håller man knappen i rätt läge kan den gröna kontrollen fortsätta lysa, men när man trycker ner avtryckaren så fokuserar kameran om. Det är tidsfördröjningen.
Gör man om övningen med batterigreppet så fungerar det perfekt.
Förklaringen att något occiderar i kontakten på kameran verka vettig. Om man pressar ner avtrycket ett antal gånger fungerar det bättre ett par gånger efteråt men det kommer tillbaka straxt.
Jag har kontaktat Canon Sverige och de svarar som de flesta tilverkare, " nej det har vi aldrig hört om förut". "When will they ever learn" Förut kunde inte konsumenter kolla om andra hade samma problem, men det kan vi ju nu med internet. Samma klagomål finns också på foto forums i USA.
De flesta kamreror verkar vara från före Feb 2005.
Canon fixaar det på garantin men du blir av med kameran några veckor.

PS. Time to market is king
What works is obsolete
 
Upplever detsamma på min nyinförskaffade 20d. Någon som har någon aning om man vågar sig på att spruta på litet 5-56?
 
Har samma problem på min också, kan inte komma ihåg om den alltid har vart så eller om det kom efter ett tag. Är dock väldigt störande att få "trycka till" ordentligt för att ta bilden.
 
thundercat skrev:
Upplever detsamma på min nyinförskaffade 20d. Någon som har någon aning om man vågar sig på att spruta på litet 5-56?
Tag i så fall 2-26 (kontaktspray). Oljan i 5-56
blandat med damm blir ingen bra smet.
Kanske lite isopropanol men aldrig ärtsoppa.
 
Slacka fingrar eller....

Tyvärr! Kamror blir mekanisk sämre o sämre. Det blir så, när vi skall ha allt för en veckopeng.......
Ni fattar månna varför jag älskar mina -70 o -80 tals Canoner.
/Erik J...som undrar på om det finns en levande 20D i 2036...
 
Har haft samma problem med min 20d, tydligen något membran som var kasst, fixades snabbt av intervision i Malmö.

Mvh / Paulo
 
Problem

Frugans 20d har börjat krångla.. När hon tryckte på avtryckaren igår, så gick kameran igång som om hon tryckte på serietagningen, gick bara att stänga av med att rycka ur batteriet.När hon sätter i det igen och slår på strömmen så startar det automatiskt igen.Någon som kan ha någon idé.Lite besvärligt då hon använder den när hon fotar barnkalas och bröllop i Brasilien(tre ggr i veckan ungefär).Hon har sån tur är en 350 d och en gammal 300d också, så hon sitter inte i sjön, men hon trivs bäst med 20dn..Tyvärr så sitter jag här i Sverige och kan inte ens kolla på kameran.
 
Det låter precis som när slutaren gav upp för en bekant till mig, tyvärr är det nog läge för ett besök hos kameradoktorn.

/Daniel
 
Pratade just med frugan och hon sitter just nu på en auktoriserad Canon verkstad i Sao Paulo , hon har precis fått reda på att det var slutaren som gett sig, samt att en reparation går på c.a 2200 kr, verkar ju vara ok pris mot här?? 3500 eller något sådant??Verkar som hon får kameran till på onsdag, så det verkar ju vara ok service där.... Tackar för de svaren jag fått...

Bosse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.