Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSunshine

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på min kamera och nej jag är inte erfaren. Men det är flera som har kommenterat just detta att fokuset blir fel. det kan vara en helt vit bakgrund och en människa som står mitt i och den fokuserar inte rätt.
jag har den nikon d5100 med ett porträttobjektiv, 50 mm 1,8.

det känns som att autofokusen är seg, att den inte hänger med. det blir ju skarpa bilder men om t.ex. en hund springer mot mig med en neutral bakgrund så hinner den inte med, det kan bli 1 av 10 bilder som blir skaplig och ja jag vet att jag har ett objektiv som kan ge kort skärpedjup men jag tycker det blir samma även fast jag har hög bländare.
kan man ställa om kameran till ursprungliga inställningar. eller vilka inställningar bör jag ha. jag fotar mest porträtt och hundar som leker.

bifogar två typiska bilder som blir.
 

Bilagor

  • DSC_0434.jpg
    DSC_0434.jpg
    178.8 KB · Visningar: 99
  • DSC_0377.jpg
    DSC_0377.jpg
    442.9 KB · Visningar: 88
Bländar ned.

Hej Linda
De två bilder du postade var båda fotat med störst bländare vilket som du själv sa ge väldigt kort skärpedjup. När du är utom hus och subjectet rör sig så kan du prova blända ned till f5.6 eller f8. Undvik "Sport" program om den finns på din kamera eftersom den kommer troligtvis alltid att väljer den största bländare och snabbaste slutartid.
När det gäller motiv/objekt som rör sig mot kameran kan du prova manual focus om inte kamerans autofocus är tillräckligt snabb. (få kameror är tillräckligt snabba).
Lycka till.
En sista sak. Kontrollerar att du inte ha lyckats (av misstagb flytta focuspunkten från mitten.
 
Egentligen ska jag inte lägga mig i eftersom jag använder Canon.
Men det borde fungera ungefär likadant med Nikon.

Den översta bilden är någorlunda skarp på nosen. Där har väl autofokus fäst.
Man måste absolut veta var fokuspunkten träffar när man exponerar. Hade du fäst fokuspunkten på ett öga så hade de varit inom fokus och blivit skarpt.

Den understa bilden är skarp vid svansen och bakom hunden.
Autofokusen måste var inställd på följande fokus och inte låsa när man trycker ner avtryckaren.
Du bör kunna använda en ganska stor bländare, autofokusen ska kunna hänga med vid dessa rörelser. Bländare f:2,8 eller f:4 för att få en snabb slutartid och ett snyggt skärpedjup ska inte vara några problem.

Vid mycket snabba rörelser och tvära kast så kan det vara problem för en "amatörkamera" att hänga med i svängarna. Men inte för bilder som dessa två.
Snabb serietagning, följande fokus och lämpligt vald fokuspunkt ska ge resultat.

Vilken härlig jycke!

MVH J O
 
tack! era svar har verkligen hjälpt. speciellt guiden om vilka inställningar jag ska ha. toppen! jag förstår mer av de alla inställningarna man kan ha, jag fotar ju bara manuellt men med autofokus och då fastnar jag lätt i de gamla inställningarna och glömmer bort dem, samt att jag ställer in något som låter bra haha :D gött!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.