Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg 1D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

clm

Medlem
Halloj!

Köpte för många år sen min 1D mark III då jag ville ha en snabb kamera till hästfotografering. Jag knäppt många många bilder och är jättenöjd med kameran, speciellt sen den fick AF fixad.

Jag tycker att på senare tid har den blivit långsammare att tömma bufferten ned till minneskortet, har laborerat runt lite och märkt att de större CF korten på 16 gb som jag använder (sandisk extreme) är långsammare än ett likadant på 4 gb, främst när man fyllt på korten så de är halvfulla.
Jag är inte blyg att kräma upp iso till 1600 eller 3200 och det verkar också påverka kamerans prestanda. Det finns de stunder då man står och desperat vill ta fler bilder med kameran är som sirap. Då är det bara vänta tills kameran dumpat ned allt till minneskortet och fortstätta.

Någon annan som märk av dessa fenomen eller har jag helt enkelt blivit bortskämd och vant mig vid 10bps?

Har du testat med andra/nya cf-kort?
Brukar du formatera om korten (i kameran) ibland?

Jag tror nog hellre att begränsningen sitter i korten än i kameran.. den producerar nog typ lika stora filer nu som när den var ny.
MVH Niclas

Hej,

Har provat med lite olika kort, upplever att de större korten känns lite långsammare när de börjar bli halvfulla.
Har som regel att alltid formatera korten efter de blivit tömda i datorn.

Satt och googlade lite här på morgonkvisten och hittade något som verkar stämma.

http://www.dpreview.com/forums/post/29308918

Det är nog bara jag som blivit van vid en snabb kamera :)

Där ser man..

Han skriver, citat: "I sent an e-mail to Canon to ask them if the 1d Mark III can be upgraded in a firmware upgrade to accept the faster speeds. They said yes"

Intressant.
Har likadan kamera och utnyttjar hastigheten endast för kanske max 5bilder åt gången så jag märker aldrig av ngt sånt. Blir å sjukt mycket datamängd som skall in i datorn efteråt så jag snittar nog på 3 bilder/situation de gånger jag behöver hög hastighet.

Jag trodde att det var ytterst få fotografer som utnyttjade bufferten i dessa hus.

Jag undrar lite lätt, när en häst hoppar så är ju keeperfotot rättså enkelt att förutse.. måste du då köra hela buffertmängden för att kunna plocka ut en keeper?

Jag kör med olika stora CF kort själv,, 2GB till 32GB. Märker ingen skillnad i mitt fotograferande.
MVH Niclas

Jag fotograferar inte hästhoppning utan mestadels hemma på gården bland våra egna hästar. I sommar har jag exempelvis varit i unghingstflocken och fotograferat en del, då är det som oftast 11 unghingstar som busar med varandra. Unghingstbus är inte riktigt lika lätt att förutse som en häst som ska hoppa över ett hinder. Oftast sker detta bus i framåt kvällskvisten i halvskumt ljus som kräver iso 3200, då märker man av detta fenomen. Om jag inte missminner mig minskar bufferten till 22 bilder när man ökar på iso så mycket.

Men jag ska prova att sänka hastigheten till sju bilder per sekund och se hur det känns.
Han skrev också att kameran blir långsammare med större cf-kort, får helt enkelt plocka fram de gamla lite mindre korten och prova med dessa.

Känns dock som den firmwareuppgradering det talades om inte har blivit av :)

Om kameran blir segare vid hög ISO, slå av High ISO Noise Reduction. Den funktionen tar en hel del kräm och kommer antagligen göra att data köar upp vid seriebildtagning.

Precis som Håkan skriver var jag också inne på brusreducering vid högre ISO. Kan inte din kamera men tänkte att om du kör enbart RAW och inte ex.vis RAW + JPG, så borde ingen brusreducering vara i bruk. RAW-filer tar iofs. mer plats men kanske kostar brusreduceringen märkbart mycket prestanda i de ISO-områden du rör dig. Prova lite olika och se om prestanda förbättras

Jag kört enbart med RAW med brusreducering avstängt.

Körde en fabriksåterställning häromdagen ifall jag gjort någon knasig inställning. Men det gjorde ingen skillnad.

Tänkte beställa ett SD-kort och prova med ett sånt istället för mina CF-kort.

Ja givetvis så har korten sin begränsning. Men som regel så har det inte med korttypen att göra förutom att de snabbaste korten rent historiskt har varit CFkort.

Ja nej jag trodde det handlade om hästar över hinder.. de tycker jag är rättså lättfångade vad gäller det "finaste" ögonblicket. "Fria" hästar i svårt ljus är nog en utmaning. De finaste hästbilderna jag har sett (från USAs torrare platser..) har varit fotade med 400 f/2,8. Helhäftiga djur, inte minst mer "vilda" hästar ;)
/Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar