Annons

Se upp med Teknikproffset på nätet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Det är ett namn som förpliktigar. Proffset. Men det var inget proffsigt alls med det piratbatteri jag köpte till min 1D. Det var bara billigt. Det kom snabbt och var billigt. Bara det. Nu sitter det fast i min kamera. Imorgon skall jag försöka bända loss det utan att sabba huset, för Teknikproffset har generöst erbjudit sig att jag får returnera batteriet. På frågan om dom kan ta loss kameran från batteriet, har inget svar ännu erhållits. Ej heller om dom täcker kostnaden för att skicka det till RCC i Mölndal. Tur jag har en annan kamera och inget jobb ligger i pajpen för snabbskjutande kamera.

Batteriet var undermåligt emballerat i en bubbelplast vilket funkar jättebra på allt som är slätt. Men det är vassa hörn på täckkåpan... Hela skapelsen var billig, smäckig plast. Jag frågade också om dom garanterar kamerans fina täthet, det går ju till och med, med rätt optik monterad, att med lite känsla skölja under en lätt duschstril. Det var inget man tog ansvar för.

Allt detta hade jag egentligen kunnat räkna ut med rôva å en krita, som vi säger där jag bor. Men löftet om att kunna spara en rätt ansenlig summa pengar lockade för mycket, förnuftet förblindades, omdömet fördunklades och jag slog till. Aldrig igen. När beslutsamhetens friska hy övergå i eftertänksamhetens kranka blekhet. Se upp ni andra, systrar och bröder här på FS, var helt på det klara med att varorna verkligen är billiga, ur alla aspekter. Ren skit, är vad jag kallar det. Inget proffsigt alls ...
 
Bända!!! Använd inget annat än sunt förnuft. Hjärna alltså. Gissar att det finns en rejäl yta på batteriet att arbeta med. Gör denna yta absolut ren och limma med snabblim eller epoxy en likaledes rengjord plåtremsa på batteriet. Sedan kan du dra ut batteriet med hjälp av remsan utan att skada kameran.

Har använt diverse pirater och vissa håller inte måttet även bokstavligen.

/Stephan
 
Ett riktigt bra dubbelhäftande tejp som man använder att klistra med hängkrokar på kakel. Sätt fast med hjälp av tejp något som du får bra grepp i och försök att dra ut batteriet.
 
Batteri som fastnat

Rengör åtkomlig yta på batteriet och limma fast en stav till smältlim med limpistolen ,vänta tills det kallnat och drag ut batteriet .
Smältlim går enkelt att ta bort efter från batteriet så du kan returnera det .

Mvh Johnny
 
Jätteglad för det engagemang som visas

Ett bekymmer dock; det som strejkar är den mekaniska spärr som låser fast batteriet i kameran. Skulle jag med våld dra ut batteriet, är jag rädd vad som följer med. Min strategi att bända är att lätta kanten av batterietlocket mot kameran, det är i en alldeles särskilt äkta plast av ädlaste valör, lite blanknött patinerad direkt ur vadderade påsen, som berättar för mig att den "förmodligen" går att lätta mot en kant, försiktigt skjuta in käften på en mindre avbitare och knipsa bort bit för bit av täcklocket. Inget jag sedan kan skicka tillbaka. Kanske sedan skörda batteridelarna och se om man kan demontera originalbatteriet för att ersätta de förbrukade. Eller helt enkelt slänga skiten och åka till normala vattenhål, Scandinavian Photo, och köpa nytt. Dyrt? Ja, men vad kostar inte detta ... *suck*

Jag är väldigt glad och tacksam för er vilja att komma med tips och råd!
 
Nu är det loss!!!

Verktyg mot vredet och vrida tills något knackade och brast. Vredet med ut och sedan ta bort bit för bit av locket. Och, underbara nåd, gamla täcklocket passade exakt i nya batteridelen. Samma konstruktion som original i infästning mellan lock och batterihölje. Märkligt, två olika tekniker(?), exakt samma konstruktion, exakt samma hålbild för skruvarna. Mirakel skulle jag vilja kalla det ...

Materialval? Inte riktigt samma ....

Nu hoppas jag batteridelarna är av annan kvalitet. Jag har passerat Point of no return vad gäller returen...

Jag uppdaterar denna tråd med ev nya findings along the bumpy road of cheap. Kan ju bli en liten road movie över en snåljåps irrfärder för att spara nåt öre ...

Jag handlar aldrig på Teknikproffset igen
 
Verktyg mot vredet och vrida tills något knackade och brast. Vredet med ut och sedan ta bort bit för bit av locket. Och, underbara nåd, gamla täcklocket passade exakt i nya batteridelen. Samma konstruktion som original i infästning mellan lock och batterihölje. Märkligt, två olika tekniker(?), exakt samma konstruktion, exakt samma hålbild för skruvarna. Mirakel skulle jag vilja kalla det ...

Materialval? Inte riktigt samma ....

Nu hoppas jag batteridelarna är av annan kvalitet. Jag har passerat Point of no return vad gäller returen...

Jag uppdaterar denna tråd med ev nya findings along the bumpy road of cheap. Kan ju bli en liten road movie över en snåljåps irrfärder för att spara nåt öre ...

Jag handlar aldrig på Teknikproffset igen

Klart du ska returnera det förstörda batteriet.
 
Håller med, absolut!

Jag ska ge batteridelen en chans. Om batteriet är ok, har jag ju löst mitt problem. Till en billig kostnad. Men, helt utan Teknikproffsets förtjänst. Att jag fick skörda det gamla batteriets täcklock, är inte ett aber för mig, då detta är passé. Så en bra statusuppdatering på denna tråd är att just nu funkar mitt egenhändigt reparerade batteri. Jag kommer naturligtvis reklamera allt om även batteridelen inte alls håller måttet. Så alla, köper ni dessa batterier här mot min inrådan, spara det kasserade batteriets mekaniska delar, man vet aldrig när det kommer till nytta ;-). Provmontera nya delar från dem med stor försiktighet, så att ni vekligen kan ta dän det igen ...

Summasumarum, gamla sanningen som verkar vara en universell lag, om något verkar för billigt för att vara sant, är det troligen inte det. Jag är 50 år, när ska jag lära mig? *garvar och skakar på hôvvet åt mig själv*
 
Uppdatering

Jag har precis erhållit ett erbjudande där Teknikproffset erbjuder mig att returnera det trasiga batteriet och dom betalar tillbaks både produkten och frakten mot att jag tar bort de negativa omdömena jag skrivit.

Jag får det jag är lagligen berättigad till, mot att jag tar bort omdömena. Känns det som en schysst deal? Ska jag slå till?
 
Jag har precis erhållit ett erbjudande där Teknikproffset erbjuder mig att returnera det trasiga batteriet och dom betalar tillbaks både produkten och frakten mot att jag tar bort de negativa omdömena jag skrivit.

Jag får det jag är lagligen berättigad till, mot att jag tar bort omdömena. Känns det som en schysst deal? Ska jag slå till?

Självklart inte. Du har rätt att få reklamera ändå. Du skulle tom kunna vara jättetuff och begära skadestånd för skadan på din kamera.

Edit: Sen kanske man inte ska döma ut en affär för en felaktig produkt men å andra sidan kanske de inte ska villkora ersättning med tystnad.
 
Senast ändrad:
Självklart inte. Du har rätt att få reklamera ändå. Du skulle tom kunna vara jättetuff och begära skadestånd för skadan på din kamera.

Min fråga var retorisk och ironisk. Sorry om det inte framgick. Jag är fundersam om detta inte borde komma till Prisjakts kännedom om att manipulera betyg och omdömen. Kan knappast vara förenligt med reglerna i avtalet med Prisjakt?
 
Har köpt batterier från TP och aldrig haft problem, vore intressant att höra om flera haft problem med butiken, annars kan man nog inte dra några större växlar utifrån en kunds otur.
 
Det finns alltid kunder som har otur med produkter och/eller blir bemötta på ett sätt de inte är nöjda med. I värsta fall kan en enda kunds missnöje sänka ett ganska väl fungerande företag med mängder av nöjda kunder. Konsekvenserna för företagaren kan i princip bli förödande.
Hur det är i just det här fallet vet jag inte riktigt, men man bör tänka till lite innan man spyr galla i forum/prisjakt etc.
Finns det många omdömen ser man lätt en röd tråd, men inte annars.
 
Har köpt batterier från TP och aldrig haft problem, vore intressant att höra om flera haft problem med butiken, annars kan man nog inte dra några större växlar utifrån en kunds otur.

Det vore det. Bästa vore om jag var ensam. Önskar ingen annan detta. Men när man drabbas av problem vill man ha hjälp - snabbt. Första grejen, produktens kvalitet, är troligen otur även om grejorna inte gav något fortroende när dom packades upp. Av priset var jag redan inställd på att det inte kan vara Canon-finish på grejorna. Men hålla att hantera och ha god passform, måste dom oberoende pris. Annars ska dom inte säljas. Det tror jag ingen har motsatt åsikt om heller.

Det är vad som inträffar efter som är det stora problemet. Det blev ingen fart förrän det stod klart att jag berättat om det via omdömen på prisjakt. Då kom erbjudanden, nu sist en önskan att köpa tillbaks varan mot att jag tar bort omdömet. Det känns skit att behöva uppleva att det inte drivs av omsorg utan rädsla för negativa omdömen. Att det inte finns fler omdömen som mina, hoppas jag inte beror på att man rutinmässigt förhandlar bort dom mot återköp. Då är det inte otur längre.

Men vidare på citatet ovan, intressant vore att höra om någon mer haft problem, men man hanterat det bättre. Som motvikt.
 
Det finns alltid kunder som har otur med produkter och/eller blir bemötta på ett sätt de inte är nöjda med. I värsta fall kan en enda kunds missnöje sänka ett ganska väl fungerande företag med mängder av nöjda kunder. Konsekvenserna för företagaren kan i princip bli förödande.
Hur det är i just det här fallet vet jag inte riktigt, men man bör tänka till lite innan man spyr galla i forum/prisjakt etc.
Finns det många omdömen ser man lätt en röd tråd, men inte annars.

I just detta forum på FS är det fritt fram för de företag som diskuteras att bemöta det som skrivs, men det sker tyvärr väldigt sällan.
 
Det finns alltid kunder som har otur med produkter och/eller blir bemötta på ett sätt de inte är nöjda med. I värsta fall kan en enda kunds missnöje sänka ett ganska väl fungerande företag med mängder av nöjda kunder. Konsekvenserna för företagaren kan i princip bli förödande.
Hur det är i just det här fallet vet jag inte riktigt, men man bör tänka till lite innan man spyr galla i forum/prisjakt etc.
Finns det många omdömen ser man lätt en röd tråd, men inte annars.

Bolag som säljer saker kanske bör ha lite koll på kvaliteten på sina produkter också.

Det dummaste i den här affären är ändå det som Stefan beskriver i inllägg #10. Om Teknikproffset istället hade beklagat eländet och erbjudit någonting som plåster på såren så hade ju Stefan säkert blivit nöjd med det bemötandet, och kanske t.o.m. skrivit ett nytt, positivt, omdöme.
 
Det finns alltid kunder som har otur med produkter och/eller blir bemötta på ett sätt de inte är nöjda med. I värsta fall kan en enda kunds missnöje sänka ett ganska väl fungerande företag med mängder av nöjda kunder. Konsekvenserna för företagaren kan i princip bli förödande.

Det är just när någonting inte fungerar som det ska som det visar sig precis hur väl fungerande företaget är.

Gott bemötande mot kunden vid reklamationer eller andra problem är det som jag värdesätter högst hos en försäljande firma. Det finns massor av bolag som säljer saker, och som sköter det alldeles utmärkt när allt går bra, men det är inte alla som har en god kundvård.
 
Jag tycker det verkar som om Teknikproffset sköter sig bra - Snarare se upp med batteriet si och så...
De har troligen fått av leverantören att batteriet ska passa och troligtvis är du den första med just den kameran som provar och upptäcker att batteriet inte har 100% passform...

Ingen skugga på på teknikproffset i mina ögon...

Ps: Man ska inte trycka in något med våld...
 
Jag tycker det verkar som om Teknikproffset sköter sig bra - Snarare se upp med batteriet si och så...
De har troligen fått av leverantören att batteriet ska passa och troligtvis är du den första med just den kameran som provar och upptäcker att batteriet inte har 100% passform...

Ingen skugga på på teknikproffset i mina ögon...

Ps: Man ska inte trycka in något med våld...

Jag ska tänka på det. Tack för rådet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.