ANNONS
Annons

Se upp för Aftonbladets systematiska bildstölder!

Produkter
(logga in för att koppla)
oee skrev:
En liten grej skriven

Det är fortfarande intressant med någon som blivit bestulen (och gärna fakturerat) som kan tänka sig att ställa upp på ett pratminus.

//Ola, [email protected]

Det blir knappast bättre att beskriva händelsen på kvällstidningsvis genom överdrifter. Det jag hänger upp mig på i din artikel är "...diskuteras flitigt." och "Ett antal fotografer säger sig ...".

Den "flitiga" diskussionen har på 19 timmar endast resulterat i ynka två sidor här och jag kan bara räkna till en konkret fotograf som fakturerat AB.

/Johan
 
Sundsvall

Undrar just hur många av mina bilder från Sundsvall som kan ha använts. Gick tyvärr inte att få tag i bilagan idag... Nån som vet om bilder från Sundsvall var med?
 
hansen2 skrev:
Det blir knappast bättre att beskriva händelsen på kvällstidningsvis genom överdrifter. Det jag hänger upp mig på i din artikel är "...diskuteras flitigt." och "Ett antal fotografer säger sig ...".

Den "flitiga" diskussionen har på 19 timmar endast resulterat i ynka två sidor här och jag kan bara räkna till en konkret fotograf som fakturerat AB.

/Johan

Fotosidan är ett av alla ställen detta diskuteras. Jag vet minst fyra personer som fakturerat AB just nu.

//Ola.
 
tormig skrev:
Trådskaparen påstår sig ha upptäckt en brottslig handling, stöld. Då ringar man väl polisen, eller hur? Om jag ser någon stjäla en bil, inte startar jag en tråd på nätet och ber folk hålla uppsikt på sina bilar.
zzzzz....du verkar fortfarande inte förstå vad det handlar om. Visst kontaktar man polisen om man blivit felbehandlad. Men det det här handlar om är att uppmana övriga fotografer om att kolla om de också blivit felbehandlade (precis på samma sätt som t ex grannsamverkan mot brott: 1) Anmäl till polisen 2) Uppmana grannarna till ökad uppmärksamhet).

Polisen kan i det här fallet ta emot anmälningar om brott. De kan ju dock inte sitta och synka aftonbladets bilaga med alla hemsidor på nätet. Det kan bara fotograferna med bilder i "riskzonen" göra.

hansen2 skrev:
Det blir knappast bättre att beskriva händelsen på kvällstidningsvis genom överdrifter. Det jag hänger upp mig på i din artikel är "...diskuteras flitigt." och "Ett antal fotografer säger sig ...".

Den "flitiga" diskussionen har på 19 timmar endast resulterat i ynka två sidor här och jag kan bara räkna till en konkret fotograf som fakturerat AB.

/Johan
Hårt skall sättas mot hårt, Aftonbladet behöver inte behandlas med silkesvantar ; )
Det du glömmer är att även om folk inte deltar aktivt i diskussionen så ör det många som läser tråden. Har själv varnat ett par vänner (ej medlemmar på FS) som har biler "i riskzonen" på sina sidor. De kanske varnar sina vänner, osv osv...
 
hansen2 skrev:
Det blir knappast bättre att beskriva händelsen på kvällstidningsvis genom överdrifter. Det jag hänger upp mig på i din artikel är "...diskuteras flitigt." och "Ett antal fotografer säger sig ...".
/Johan

Jag måste dock ge Ola cred för att han skrev fotosidan.se som källa. Det skulle aldrig en kvällstidningsjournalist göra, då får ju läsaren en chans att göra en egen bedömning utifrån källmaterialet.

/Jimmy
 
oee skrev:
Fotosidan är ett av alla ställen detta diskuteras. Jag vet minst fyra personer som fakturerat AB just nu.

//Ola.

Kom igen nu, medge att du överdrev?!

Den flitiga diskussionen påstods föras på fotosidan.se och "ett antal fotografer" tolkar i alla fall jag som betydligt fler än fyra. Det var bara en i själva fs-tråden.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Kom igen nu, medge att du överdrev?!

Den flitiga diskussionen påstods föras på fotosidan.se och "ett antal fotografer" tolkar i alla fall jag som betydligt fler än fyra. Det var bara en i själva fs-tråden.

/Johan

Skärp dig !!

Ta och sluta din anställning på Aftonbladet innan du blir helt förstörd.
 
Håller med

Håller med föregående talare. Det finns ingen anledning att bagatellisera ett sådant kraftigt övertramp.

Jag råkar ständigt ut för att företag sparar ner mina bilder från webben. Men det får de sedan sota för. Helt obegripligt att AB har gjort en sådan tabbe.

Ganska så troligt att mina bilder från Sundsvall finns med i Aftonbladets bildjakten men jag kommer inte över tidningen. Nån som vet om det var bilder från Sundsvall med?

Ni som fakturerar, vad har ni tagit för pris?
 
Re: Håller med

tretjak2 skrev:
Ganska så troligt att mina bilder från Sundsvall finns med i Aftonbladets bildjakten men jag kommer inte över tidningen. Nån som vet om det var bilder från Sundsvall med?

Ja.
För tydlighets skull kan jag berätta att alla landets kommuner är med varje gång. Sundsvallsbilden visar typisk centrumgågata med blommor (i förmodligen typisk flyttbar rabatt) i nederkant.
 
Fredrik H skrev:
Skärp dig !!

Ta och sluta din anställning på Aftonbladet innan du blir helt förstörd.

Ehum ... jobbar med helt andra prylar i telekomsvängen och är således oskyldig till det du syftar på.

Däremot är jag utled på medias ständiga överdrifter och ibland rena påhitt för att skapa rubriker och odla det egna skjutjärns-journalist-jaget.
Artikeln i fråga var en lindrig överdrift men likväl en överdrift vilket jag påpekade.

/Johan
 
Ville bara klippa in lite citat från blf´s villkor

12. Bildstöld
Användande av bild för exemplarframställning, överföring, offentligt framförande, offentlig visning eller spridning till allmänheten får ej ske utan upphovsmannens eller säljarens tillstånd. Med intrång i upphovsmannens ensamrätt avses t.ex. reproducering, kopiering, inläggning som digital bild i datoriserat arkiv, internetpublicering, CD och dylikt. Vid datorbehandling av bild får den dock sparas tillfälligt i datorutrustningen under produktionstiden.

När rättsinnehavare fått kännedom om intrång debiteras detta omedelbart med 10 procent av prisbasbeloppet, utöver ersättning för eventuell publicering av bilden. Debitering sker per bild och för varje användningsområde. Vid överskridande av tidsbestämt användande debiteras som för nytt intrång.

15. Namn vid bild
Fotografens namn (s.k. byline) skall alltid anges vid publicering. Detta är ett villkor för tillstånd att publicera bilden såvida ej annat avtalats. Utelämnas namnet debiteras 100 procents påslag per publicerad bild och placering. Ingår vid leverans som en förutsättning att även bildbyråns namn skall anges debiteras även detta med 100 procent. Namn skall ha sådan stilgrad eller visas i visuella media under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd.

Kan va värt att tänka igenom när man väl fakturerar AB sen i efterhand. Mer att läsa finns på http://www.blf.se/613.php

/Kim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.