Annons

Se upp för Aftonbladets systematiska bildstölder!

Produkter
(logga in för att koppla)

skogiz

Aktiv medlem
Förra veckan hade Aftonbladet en bilaga som kallades Bildjakten. Den innehöll en bild från var och en av Sveriges alla kommuner som man med en ledtråd skulle lista ut vilken kommun det rörde sig om.

Förra veckan hade de publicerat minst 10 bilder som bara var snodda rätt av från div. fotositer. Helt utan lov och i vissa fall med en hel felaktig copyright-tagg (flesta bilder helt utan uppgift vem som fotat).

Idag är det onsdag och Aftonbladet har återigen en bilaga kallad Bildjakten och även denna gång verkar de har sökt runt på nätet och snott bilder rätt av. Så kolla i bilagan och se så ni inte blivit bestulen på bilder.

Märkligt att en stor kvällstidning kan få hålla på så här vecka efter vecka.
 
skogiz skrev:
Idag är det onsdag och Aftonbladet har återigen en bilaga kallad Bildjakten och även denna gång verkar de har sökt runt på nätet och snott bilder rätt av.

"Verkar de.." Inte så jag försvarar övertramp mot upphovsrätten, men hur mycket bevis för dina påståenden har du?

Om det är så att Aftonbladet laddat ner bilder olagligt så kan förklaringen vara att man inte räknar med att små firmor/privatpersoner ska orka slåss mot en sådan drake som Aftonbladet. Eller så betalar tidningen snällt fakturorna om någon har sett "bildlånet" och orkar skicka in en räkning.
 
Förra gången vet jag med säkerhet att de snott minst 10 bilder.

Idag i nya bilagen har de tagit minst en bild som jag känner igen från en annan site (som de även tog ifrån förra gången utan lov). Hittat 3-4 bilder till som ser misstänkt lika andra bilder jag sett tidigare.
 
Och då har du uteslutit möjligheten att de fått bilderna på helt korrekt sätt av andra fotografer som tagit bilder av i flera fall välkända turistmål?
 
De 10 bilder förra veckan (antagligen fler) och de 3-4 som gäller idag vet jag att de plockat helt utan lov.

Men vill AB betala dyra fakturor så visst...

De har plockat dessa bilder från jarnvag.net där olika fotografer har sina bilder och de bilder som blivit snodda där har ingen fotograf blivit tillfrågad.

Med detta så tar jag det givet att de gjort samma sak med andra bilder. Jag säger inte att alla bilder är tagna men en del (förutom de som jag redan känner till) är säkerligen det.

Med denna tråd vill jag göra folk uppmärka samma och ta en extra titt eftersom man kanske hittar sin egen bild där.
 
skogiz skrev:
De 10 bilder förra veckan (antagligen fler) och de 3-4 som gäller idag vet jag att de plockat helt utan lov.

Men vill AB betala dyra fakturor så visst...

De har plockat dessa bilder från jarnvag.net där olika fotografer har sina bilder och de bilder som blivit snodda där har ingen fotograf blivit tillfrågad.

Med detta så tar jag det givet att de gjort samma sak med andra bilder. Jag säger inte att alla bilder är tagna men en del (förutom de som jag redan känner till) är säkerligen det.

Med denna tråd vill jag göra folk uppmärka samma och ta en extra titt eftersom man kanske hittar sin egen bild där.
varför tar du inte kontakt med de drabbade fotograferna om du vet vem dom är.
 
tormig skrev:
Jamen ring polisen då istället för att gnälla här.

Som jag förstod det var det en varning och en uppmaning att kolla ifall man själv har fått någon bild olovligen publicerad, knappast gnäll. uttalanden som dina är bara rent onödiga.
 
Daniel: Bildjakten finns bara i den tryckta tidningen som en bilaga


Inge: De är redan medvetna om det och har fakturerat Aftonbladet enligt BLF men det kan ju finnas fler som inte känner till detta.
Trådens syfte är att göra folk medvetna att deras bilder kanske finns tryckta i en stor tidning. Att missa ett par 1000-lappar för en bild för att Aftonbladet gör bort sig kan ju vara rätt sköna pengar att få i plånboken.
 
skogiz skrev:
Daniel: Bildjakten finns bara i den tryckta tidningen som en bilaga


Inge: De är redan medvetna om det och har fakturerat Aftonbladet enligt BLF men det kan ju finnas fler som inte känner till detta.
Trådens syfte är att göra folk medvetna att deras bilder kanske finns tryckta i en stor tidning. Att missa ett par 1000-lappar för en bild för att Aftonbladet gör bort sig kan ju vara rätt sköna pengar att få i plånboken.
Fint, då förstår jag bättre. Tack!
 
Jewster skrev:
Har du förstått syftet med tråden?
Inte?
Läs igen.
Trådskaparen påstår sig ha upptäckt en brottslig handling, stöld. Då ringar man väl polisen, eller hur? Om jag ser någon stjäla en bil, inte startar jag en tråd på nätet och ber folk hålla uppsikt på sina bilar.
 
Okej jag skrev fel.

Vi ändrar det till:
Aftonbladet har publicerat bilder utan upphovsmännens medgivande.

Blir det bättre då? ;)
 
Hej fotovänner.

Jag jobbar på en tidning som bevakar mediebranschen, detta skulle absolut vara intressant att skriva några rader om. Finns det någon, eller vet någon någon som med säkerhet har blivit bestulen och som skulle kunna uttala sig? Eller iaf. bekräfta det hela, gärna någon som fakturerat AB.

//Ola, [email protected]
 
Jag har blivit bestulen av Aftonbladet! De snodde en bild till en bilaga som kom ut för några dagar sedan, Bildjakten. Jag har kontaktat dem och även fakturerat, blir intressant att se om jag måste gå till fogden eller om det löser sig ändå.
 
tormig skrev:
Trådskaparen påstår sig ha upptäckt en brottslig handling, stöld. Då ringar man väl polisen, eller hur? Om jag ser någon stjäla en bil, inte startar jag en tråd på nätet och ber folk hålla uppsikt på sina bilar.


och vad tror du polisen gör då?
inte ett skit,

nä, ut med info här bara, häng ut dom på nätet,
puckla på dom, stryk ska dom ha, alla som snor våra bilder,

riktigt irriterande om Aftonbladet beter sig på det sättet som beskrivs, men förvånad blir man ju inte,
pressetiken når nya lågvattenmärken för varje år,
 
tormig skrev:
Trådskaparen påstår sig ha upptäckt en brottslig handling, stöld. Då ringar man väl polisen, eller hur? Om jag ser någon stjäla en bil, inte startar jag en tråd på nätet och ber folk hålla uppsikt på sina bilar.

Kan man ju också göra förståss, om man tror polisen bryr sig.
Och varför inte skapa en tråd på nätet om brottsvågen?
Vänd på ditt resonemang. Om du upptäcker en rad bilstölder på din gata kanske du ringer polisen, men vore det inte samtidigt hyggligt att meddela dina grannar så de vet att hålla ögonen öppna. Jag tror inte grannarna skulle tycka att du var "gnällig". Som du verkar tycka trådskaparen här är.
Stölderna i det aktuella fallet har ju skett på nätet, så varför inte posta varningen på nätet?

/jer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.