Annons

Se totalt antal tagna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Besa1972

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet hur man gör för att se det totala antalet tagna bilder i kameran? Har precis köpt en begagnad Dynax 5D och är lite intresserad av att se hur många exponeringar som är gjorda.

Bonusfråga: Hur många exponeringar klarar en digital systemkamera? Finns det ett bäst före datum eller kan man räkna med att en kamera med 10000 exponeringar funkar lika bra som en med 100?

Det går inte att se hur många exponeringar kameran gjort, men du borde inte behöva vara orolig, Minoltas kameror håller oftast väldigt länge, jag är uppe i ca 10000 på både 5D o 7D, o båda funkar perfekt (förutom black frame, som repareras kostnadsfritt).

Läste i förbifarten på dpreview att det bör vara runt 125.000 som är gränsen för när A100 bör ge upp, sen skiljer det sig väldigt mycket skulle jag tro.

CalleStahl skrev:
Läste i förbifarten på dpreview att det bör vara runt 125.000 som är gränsen för när A100 bör ge upp, sen skiljer det sig väldigt mycket skulle jag tro.

Ja, det borde väl bero väldigt mycket på hur väl man sköter om sin kamera i största allmänhet... Finns ju mycket man kan göra för att pensionera sin kamera i förtid, om man säger så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar