ANNONS
Annons

SDM - skillnad eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Försöker hitta info om SDM-optiken fokuserar märkbart snabbare än vanlig icke SDM-optik. Står i valet och kvalet kring ett par objektiv och det är främst SDM-funktionen som Pentax-optiken har som fördel.

Vad tycker ni som har SDM-optik, är de supersnabba och klart värda sina pris mot icke-SDM-optik?

Står i valet och kvalet mellan:
Pentax DA* 50-135/2,8 SDM
Pentax DA 17-70/4 SDM
Tamron 70-200/2,8
Tamron 28-75/2,8

Jag har bara 300-telet med sdm, men kan säga att jag skulle dra mig för att köpa optik utan det. Dels upplever jag det som snabbare, men skillnaden är inte jättestor, men största behållningen är att det är helt tyst.

Mitt Pentax 100 mm makro gör ju ont att lyssna på...hursomhelst så är ju objektiven du väljer mellan lite olika, tamronet får ju motsvarande 300 mm 2,8, har du behov av det så köp det. Annars är da * serien riktigt välbyggda och fina, kan helt klart rekommenderas!

Tamron har inte quick-shift! Fruktansvärt irriterande tycker jag. Och den anledningen är nog så irriterande för mig att jag aldrig tänker köpa tredjepart AF objektiv igen.

Äsch, quick-shift hit eller dit spelar väl ingen större roll, tänkte jag när köpte mitt sigma 17-70. Men att inte kunna vrida på fokusringen (utan att först byta till manuell fokus) är faktiskt mer irriterande än jag först trodde. Men om det stoppar ett köp av en annars bra lins? hm, vet inte....

Jag använder mig knappt av manuell fokus så för mig så kvittar quick-shift (idag iaf). Vad sägs om SDM då? Är det någon större skillnad i fart eller är det mest volymen? Enligt Photozone så är inte 50-135 något under av snabbhet iaf, men om man jämför med 18-55 (version 1) så bör den vara ett under... ;)

Som tidigare sagts så jämför du helt olika objektiv... Svårt att säga vilket av dem du ska välja utan att veta dina behov.

Vad gäller SDM eller inte så säger jag helt klart att du ska välja SDM om möjligt. Trodde inte jag skulle uppskatta det så mycket som jag gör. Upplever AFen som både snabbare och bättre med det. Dessutom vrålar mina andra AF objektiv i jämförelse...

johanni skrev:
Som tidigare sagts så jämför du helt olika objektiv... Svårt att säga vilket av dem du ska välja utan att veta dina behov.

Vad gäller SDM eller inte så säger jag helt klart att du ska välja SDM om möjligt. Trodde inte jag skulle uppskatta det så mycket som jag gör. Upplever AFen som både snabbare och bättre med det. Dessutom vrålar mina andra AF objektiv i jämförelse...

Fast jag undrar just om SDM's vara eller icke vara. :) Just nu lutar det åt npgot av Pentax-objektiven med SDM. Det verkar som att det är värt pengarna ändå.

snysop skrev:
Fast jag undrar just om SDM's vara eller icke vara. :) Just nu lutar det åt npgot av Pentax-objektiven med SDM. Det verkar som att det är värt pengarna ändå.

Är det så att du inte planerar att använda dina objektiv på äldre kamerahus, tycker jag definitivt att du ska klippa till på DA* 50-135 och ett DA* 16-50.

Varför inte köpa det bästa när det finns och om slantarna räcker till?

Jag är mer sugen på vädertätningen än SDM faktiskt. Nu lutar det åt 50-135 men det är lite långt och 16-50 blir för kort... 28-80 hade varit det bästa men men. Finns ju i tredjepartstillvekning men jag vill ju helst ha orginal.

Det ska bli kul att se hur 55 (?) Star 1,4 blir!

Då verkar det väldigt vettigt att satsa på såna objektiv, särskilt om man använder AF mycket. :eek:)

Skulle inte bli förvånad heller om jag köper en glugg med SDM så vill jag nog inte ha något annat sen heller :).

Zewrak skrev:
Är det så att du inte planerar att använda dina objektiv på äldre kamerahus, tycker jag definitivt att du ska klippa till på DA* 50-135 och ett DA* 16-50.

Varför inte köpa det bästa när det finns och om slantarna räcker till?

Detta paket skulle jag inte säga nej till........ :O

Länken: http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8070636
Svårigheten ligger i att övertala maken om att min knappt 10 månader gamla K10D behöver bytas ut mot K20D... :D:D

SDM har potential till att vara snabbare än skruvgängad AF, men begränsningen ligger i kameran och inte i objektivets AF system. Även om du byter till SDM-objektiv så är det fortfarande samma AF system i kameran och det fungerar inte snabbare bara för att man byter från skruvgängad AF till SDM.

Det är i svagt ljus när det saknas tillräckligt med kontrast som Pentax AF blir långsammare, detta gäller även för SDM. I bra ljusförhållanden så är Pentax AF väl så snabb. Detta kan man delvis komma till rätta med genom att ha en blixt med hjälpbelysning för AF, då får systemet bättre kontrast och jobbar snabbare.

Det är möjligt att kommande kameror från Pentax har ett nytt AF system med bättre prestanda i lågt ljus, och isåfall kommer det innebära att båda SDM och skruvgängad AF får förbättrad prestanda under dessa förhållanden.

Det är även möjligt att kommande kameror kommer vara mer optimerade för SDM än dagens, det vet jag inget om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar