Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Schweiz i Juli

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Hej,

Skall köra omkring i Schweiz under sista veckan i Juli, och tar mycket tacksamt emot tips på ställen som jag inte får missa.

Först måste jag nog fråga om favorit motiven...
Städer eller natur.

Mina favoriter:

Zürich, här hittar man det mesta...
Luzern, Vacker stad vid Vierwaldstädtersee

Vattenkanaler i Vallis
Rhenfallen (Schaffhausen)
Jungfrau Joch (Europas högst belägna tågstation)
Unter-Engardin, fina vandringsmöjligheter (Scuol)

Hälsningar

Anders

duckie skrev:
Först måste jag nog fråga om favorit motiven...
Städer eller natur.
Tack för ditt svar, Anders!

Jo, huvudintresset ligger åt naturhållet, men ser gärna lite variation. Det är inte bara jag som ska åka... ;o) Tänkte försöka samla så mycket som möjligt, och sålla i efterhand.

Schaffhausen som du nämner kommer att utgöra startpunkten, var vi sedan hamnar har jag ingen aning om än...

Om det finns någon som har tips om bra fågellokaler, så kan någon sådan få kvalificera sig in på listan, även om de inte är fotogeniska.

Den enda fagellokal jag kan komma pa just nu ar St. Peters Insel vid Bieler See. Det ar en halvo med en massa vass och fagellivet verkar vara ganska aktivt dar.

Anders

OK, har dragit upp lite grova planer för resan nu. Antal dagar är inte helt spikat men ca 6 dagar kommer att finnas till förfogande. Idén är att utgå från Schaffhausen och sedan ta sig söderut genom östra Schweiz och Graübunden-regionen. Primärmålen är natur-relaterade, gärna samtidigt som man undviker "turistfällorna". Små alpsjöar står högt på önskelistan. Så, följande tips emottages med stor tacksamhet:
  • Bra vandringsleder för upp till dagslånga utflykter (ev. medtages även cykel)
  • Bra ställen att bo/äta inom området
  • Bra ställen att fotografera på, d v s makalöst vackra berg med små sjöar, böljande landskap med pittoreska småbyar, the works ;o)
  • Om någon dessutom sitter inne med info om bra fågellokaler (hade gärna kommit hem med t ex lammgam "i bagaget"), så är det OK att stoppa in här också

Hej igen,

• Bra vandringsleder finns det gott om, jag kan tex rekommendera S'Charl i närheten av Scuol. I den omgivningen finns också ett naturreservat som ska vara fint kommer bara inte ihåg vad det heter.
  • Om några veckor kan jag berätta mer om Davos med omgivning
  • På matfronten ,finns i närheten av Scuol två ställe med mycket god mat. Vid Schloss Tarasp finns en mycket fin restaurant... ta med stora kreditkortet. I Sur En finns en god restaurant med ett trevligt hotel.
  • Vackra berg finns det gott om... böljande landskap då får du hålla dig till låglandet vid SH. Pitoreska småbyar finns det också gott om överallt, i Unterengadin (Scuol m. omgivning) finns särskillt en som heter Ardez, Tarasp är inte heller illa
  • Fåglar har jag inte så bra koll på i det området. Däremot har jag sett gems och stenbock
  • Om ni åker till Unterengadin rekommenderar jag att ni tar passvägen över Flüela istället för biltåget från Klosters, ganska kringligt men inte värre än att man överlever. Samt att Davos ligger på vägen.
  • Inte helt på vägen, men i alla fall i rätt riktning kan ni också åka till Einsiedeln, en klosterby vid bergens kant.

Eventuellt kan jag leta fram några bilder också men till dess kan jag säga att min bild Gravida Alper är från Sent, något öster om Scuol.

Om jag är hemma kan ni komma förbi i Adliswil, strax utanför Zürich, kan jag visa och berätta mer...

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar