ANNONS
Annons

Scannerproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

peot

Aktiv medlem
Hej! Har precis skaffat scanner, Epson 4490, och börjat scanna in mina färgneg. Scannar med Epsons medföljande programvara in till Elements 4.0. Har valt 28 dpi, 48 bitars färgdjup och .tif-format på bilderna. Försöker följa instruktionerna men vissa neg-remsor blir inte bra. Det verkar som om scannern inte "känner av" var en bild slutar och nästa börjar. Ibland blir vissa bilder "halva bild 1+halva bild 2" tillsammans. Vad gör jag för fel? Någon som kan tipsa mig om inställningar och annat som kan göra att allt funkar som det ska? Har jag missat nåt annat som jag bör känna till?

Senast ändrad:
Omedelbart till höger om "preview"-knappen i epsons skanningsmjukvara (använd "home mode" eller "professional mode") finns ett smalt klickbart fält. Klicka där och välj "normal" istället för "thumbnail". Då skannas negremsan i sin helhet och du väljer själv skanningsutsnitt genom att dra en rektangel/kvadrat i prescan-bilden.

Se även till att du har rätt negformat inställt. Knappen "configuration" finns allra längst ner i fönstret.

peot skrev:
... Det verkar som om scannern inte "känner av" var en bild slutar och nästa börjar. Ibland blir vissa bilder "halva bild 1+halva bild 2" tillsammans.

Så kan det bli ibland om bilden är mörk ute i kanten. Då är det svårt för programmet att avgöra var bilden slutar och det kan bli hur konstiga beskärningar som helst.
Men om du gör som Andreas beskriver och stänger av automatiken kan du själv välja vilket område som ska skannas. Tar ju lite längre tid än med automatiken på, men å andra sidan får du hela bilder.

Vet inte om det gör nån skillnad, men till min 4990 så heter det "film (med filmhållare)" eller "film (med filmområdesguide)" i professional mode, där den senare innebär att man själv kan välja skanningsyta som Andreas beskrev ovan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar