Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har precis köpt mig en Epson V370 som gör överraskande bra ifrån sig om man ser till priset.
Men....jag har ju en hel del gamla negativ 90x60 mm och lyckas inte skanna dessa.

Är det någon som har tips på hur man ev kan trixa med dessa?
Ramen är ju endast skapad för 35 mm film.

Med vänlig hälsning Kent

Epson Perfection 2450 photo

Låna en ram av någon som har en Epson Perfection 2450 Photo. Sådan följer med denna scanner.

Epson V370 saknar möjlighet att skanna film i större format än småbild. Det är inte hållarna det beror på utan att skannern belyser filmen bakifrån (d.v.s. från locket) vid filmskanning och den kan inte belysa den yta som krävs för mellan- eller storformat.

Rent tekniskt skulle man kanske kunna skanna ett mellanformatsnegativ i omgångar och sedan klippa ihop dessa i något bildredigeringsprogram.

Epson V370 saknar möjlighet att skanna film i större format än småbild. Det är inte hållarna det beror på utan att skannern belyser filmen bakifrån (d.v.s. från locket) vid filmskanning och den kan inte belysa den yta som krävs för mellan- eller storformat.

Rent tekniskt skulle man kanske kunna skanna ett mellanformatsnegativ i omgångar och sedan klippa ihop dessa i något bildredigeringsprogram.

Misstänkte det. Att klistra och klippa blir aldrig bra. Har testat iom jag kan scanna delar av negativet men det är grymt svårt att få det bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar