Advertisement

Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersDahl

Ny medlem
Hejsan! Jag tänkte upp vad man skall köpa för scanner??

Vad skall man tänka?
Vad är rimmligt pris??
Märke??

Tack på förhand

Mvh Anders

Den billigaste vettiga filmskannern på marknaden är Minolta Scan Dual IV. Föregångaren SD III finns kvar till nedsatt pris på vissa ställen. Fyran bör kosta ca 3600 kr.

Är du beredd att lägga mer pengar än en sån kostar så tycker jag att du skall ta steget upp till en maskin med infraröd kanal för dammborttagning. ICE eller FARE, beroende på märke. Nikon LS-50, Minolta Elite 5400 eller Canon FS-4000.

Jag kollade på Minoltas SD III och den finns för runt 3000 och det är i dom trakterna jag har tänkt mig

SD III måste väl vara en bra nybörjar scanner???

Den har ju 2868 dpi jämfört mot Eliten som ligger 5600 har jag för mig...

Gör detta väldigt mkt skillnad på 2600 och 5600 ifall man skall ha ett foto som är som A3???

SD III är det absolut inget fel på.

Använder du finkornig film så får du ju en snyggare korndefinition med Eliten. Men detaljrikedomen ökar ju inte vansinnigt mycket, vid 2820 ppi suger man ut det mesta ur filmen. 5400 har mindre skärpedjup, så den kräver större noggrannhet. Vore inte pengarna ett problem så är ju naturligtvis 5400 en bättre skanner, men SD III är en suverän budgetskanner. Jag känner inget större behov av en bättre.

Har du tittat på någon Canon ?
Jag köpte en Canoscan 5000F som tar både negativ och dia. För den 2000-lappen tycker jag att resultatet var acceptabelt.(Sen finns ju alltid Photoshop att finputsa bilderna med).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar