Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner vs Mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Har aldrig jobbat med scanner. Har däremot pysslat en del i mörkrum(sv/vitt)och inte fastnat för det.

Undrar mest(inför köp av filmscanner) om man kan jämställa t.ex. scanning av neg. och bearbetning av dessa med vanligt mörkrumspyssel?

Också intresserad av tips om prisvärda maskiner. Är ICE ett måste om man vill bra ha kvalitet?

(Hittills har jag tusentals bilder på dia som jag vill gå igenom och lägga över till digitalt)

Tackar å allra ödmjukast för synpunkter...

barret skrev:
Undrar mest(inför köp av filmscanner) om man kan jämställa t.ex. scanning av neg. och bearbetning av dessa med vanligt mörkrumspyssel?

Svårt att jämföra, det är ju två olika vägar att nå fram till samma mål. Två olika slags hantverk, helt enkelt. Vilket som är roligast beror mest på ens personliga läggning.

Om du gillar att arbeta med datorer så kommer du antagligen att gilla att jobba i det digitala mörkrummet. Fördelen är ju att man har mycket större möjligheter att finjustera resultatet, jämfört med konventionellt mörkrumsarbete. Bättre kontroll, färre faktorer lämnade åt slumpen. Att slippa den slabbiga och miljöovänliga kemikaliehanteringen är en annan faktor som många uppskattar.

I övrigt så har ju det digitala mörkrummet lånat mycket terminologi från det traditionella. Man pjattar och efterbelyser osv., så den som har jobbat traditionellt blir snart bekant med det digitala arbetssättet.

Jag har en diascanner sedan en tid tillbaka och jag skulle säga så här.

Räkna inte med någon större tidsvinst bara för att du kör digitalt. Skall du göra en bild för att trycka ut som tavla så går det åt åtminstone en kväll för att få ett lyckat resultat. Ännu mer vid vissa typer bilder.

Räkna inte heller med att spara en massa pengar på det. Enligt de flesta tidningar kostar en utskrift mellan 25-50kr beroende lite grand på format och färger osv...

Att skanna in tusentals bilder är en femårsplan, minst. I synnerhet om du vill ha hyvsat resultat.

De vanligaste problemen är färgstick som uppstår då scannern försöker kompensera för olika saker. Åtminstone min scanner fungerar ungefär som ett fotolabb. Dvs den har en egen uppfattning om vilka färger det borde vara. Röda solnedgångar blir blå/senapsgula t ex.

Vid grovkorning film(iso 800) blir det i regel kraftigt brus.

Vid svartvitt går det sällan att använda ICE, pga att de infraröda strålarna reflekteras av silvret i filmen.

Alla dessa nackdelar kan man ju förstås jobba bort, men det tar tid.

Fördelarna borde väl vara att du slipper vätskor, du kan själv jobba med färg(vilket du kan göra annars också men det brukar inte vara så vanligt) och du jobbar direkt med diat/neget. Du slipper ha mörkrum annat än när du ska framkalla den svartvita filmen, men det brukar ju räcka med en garderob i värsta fall.

Mvh
Maverick

En parallell mellan det digitala och det analoga mörkrummet kan jag se. Skanning är lite som filmframkallning, själsdödande tråkigt men man måste göra det. Momenten som kommer efteråt är roligare både i den analoga och den digitala världen.

Som Maverick skriver så är det mycket jobb att skanna tusentals dior. Jag räknar med i alla fall en kväll per rulle, och då betraktar jag det ändå som slarvigt gjort och går ofta tillbaka och gör ett nytt försök om jag senare skall göra en utskrift.

Photoshoppande och kopiering tycker jag är kul alldeles oavsett vilket det blir, men det har mest blivit digitalt på senare tid. Mycket för att jag inte har något speciellt rum för mörkrummet utan håller till i mitt lekrum och måste mörklägga och plocka fram kemi och dylikt. Och sen städa undan allt när jag är klar.

Annars har båda teknikerna berättigande hos mig. Jag skulle aldrig vilja hålla på med analog färgkopiering, där duger bläckstrålen för mig. Svartvitt däremot är helt analogt för mig, jag har aldrig varit nöjd med en svartvit kopia från en bläckstråle.

Själv har jag lagt ner mörkrummet till förmån för digital bildbehandling. För utskrifter använder jag bläckstråleskrivare. När det gäller svartvitt håller jag på och testar patroner från Lyson. Man ersätter färgpatronen med en specialpatron med olika grad av grått bläck. Resultatet ska bli en snyggare gråskala jämfört med när de gråa tonerna blandas fram av en vanlig färgpatron.

Eftersom jag tycker om dia så har jag slagits lite med filminläsning. Det finns klara paralleller mellan mörkrummet och skannern. Till exempel så jobbar man ofta med de digitala verktygen ''kurvor'' och ''nivåer'' (det vill säga ''curves'' och ''leves'' i engelskspråkiga program). Dessa två verktyg har klara och viktiga paralleller med mörkrummet.

En annan likhet är tidsåtgången :)

När det gäller finesser så räknar jag dessa snarast som säljargument. Fundera på hur mycket pengar som du vill lägga och köp ett etablerat märke som du trivs med. Ofta betyder den medföljande mjukvaran mer än hårdvaran.

Ytterligare ett tips är kalibreringsbilder (typ den klassiska Q60-bilden). Man kan få tag på dem ''billigt'' (kontra hårdvarukostnaden) och det finns fria program som kan analysera dem och göra ICC-profiler av resultatet.

Jörgen

Toste skrev:
patroner från Lyson
Jo, jag hörde att de hade kommit ut med patroner. Det blir ju lite billigare, i alla fall initialt än att köpa ett system med flaskor och slangar.

Var har du köpt patronen? I Sverige? Vad kostade den? Måste man dedikera en skrivare till svartvitt eller går det att rengöra skrivarhuvudet och byta tillbaka till färg?

jimh skrev:

Var har du köpt patronen? I Sverige? Vad kostade den? Måste man dedikera en skrivare till svartvitt eller går det att rengöra skrivarhuvudet och byta tillbaka till färg?

Patronerna köpte jag från England, firman heter Marrutt http://www.marrutt.com/
Prislista finns här:http://www.marrutt.com/LYSON_4_HTM.htm

Det går nog att byta mellan svartvit och färgpatron om man rengör skrivarhuvudet. Jag har inte testat själv än.
Jag har en EPSON 1290 skrivare. På patronerna till den sitter ett litet chip som ska "mäta" hur mkt bläck det är i patronen. Chippet gör det svårare för tillverkare av piratpatrontillverkare som inte har tillgång till likadana chip. Lyson har löst det på så sätt att man ska ta loss chippet från originalpatronen, nollställa det med en liten dosa och sedan sätta det på piratpatronen. Lite bökigt.

Det e juh en smaksak om man gillar att köra digitalt eller kladda med kemi i garderoben.

O den diskutionen hurvida det ena är bättre än det andra vill nog ingen gå in på igen :D

Jeje, personligen älskar jag min dia/neg scanner.
Direkt när jag bränt av en rulle (kör nästan uteslutande s/v som jag soppar själv)så slabbar jag ordning negativen i mörkrummet, för att sedan scanna in dom.
Är det sen ngn bild jag e nöjd med tar jag dessa negativ med mig in i mörkrummet och tar fram bilderna på papper.

För mig funkar denna metod perfekt, man slipper massa tid i mörkrummet för att framkalla bilder som "ser bra ut" när man kollar på neggen, men som i verkligheten är misslyckade.

Mao, sparar både tid, samt pengar för papper & kemi =)
Samt att det e mycket lättare att få fram bilder med bra kvalite för nätet.

Lite åsikter från mig bara...

Mvh /Tobbe

Tack!

Vill bara tacka alla som tagit sig tid att besvara mina funderingar!

Ha't riktigt bra 2K2 foto år!!

Jag kör med scanner och skrivare sedan ett år och är mycket nöjd. Jag producerar betydligt fler bilder idag än då. Slipper vara knäckt över damm. Och ska jag göra flera kopior blir alla lika.

Nikons ICE är bra, men det går utan också. Tar bara lite tid att klona bort dammet.

Tobbe76 skrev:
Det e juh en smaksak om man gillar att köra digitalt eller kladda med kemi i garderoben.

O den diskutionen hurvida det ena är bättre än det andra vill nog ingen gå in på igen :D

Jeje, personligen älskar jag min dia/neg scanner.
Direkt när jag bränt av en rulle (kör nästan uteslutande s/v som jag soppar själv)så slabbar jag ordning negativen i mörkrummet, för att sedan scanna in dom.
Är det sen ngn bild jag e nöjd med tar jag dessa negativ med mig in i mörkrummet och tar fram bilderna på papper.

För mig funkar denna metod perfekt, man slipper massa tid i mörkrummet för att framkalla bilder som "ser bra ut" när man kollar på neggen, men som i verkligheten är misslyckade.

Mao, sparar både tid, samt pengar för papper & kemi =)
Samt att det e mycket lättare att få fram bilder med bra kvalite för nätet.

Lite åsikter från mig bara...

Mvh /Tobbe

Alltså det går juh ganska snabbt att ta fram en kontaktkopia i mörkrummet ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar