Annons

scanner till film

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
Hej,

Skulle kolla om någon har några tips på en grym scanner till 4x5" och 8x10".

Det skall bli mkt bra upplösning så jag kan göra stora förstorningar.

Mvh Johannes
 
ja,

40x50" och över anser jag vara stort.

detta kanske är lite för mkt begärt av "hemma-scannrar"


Mvh Johannes
 
10x är mer än man kan klämma ur en vanlig Epsonflatbädd med optimal kvalitet. Det beror ju förstås på betraktningsavstånd och annat, men ditt val av storformat antyder å andra sidan att du inte är sugen på att kompromissa.

Epson 3200 skulle säkert vara ett bra alternativ för 4x5, men då kan du inte skanna 8x10.
 
nej, absolut inte kompromissa någonstanns.

har hittat en trumscanner på engelska ebay, för ett bra pris. enda som kan ställa till det är nog frakten 63 kg. :)


Men den kanske inte har mer att erbjuda än en bra flatbed idag, med tanke på att den säkert är några år.


Hmm, inga andra förslag?? Hur är det med Epson 4990 (tror den heter så)



Mvh Johannes
 
bherg skrev:
Hej,

Skulle kolla om någon har några tips på en grym scanner till 4x5" och 8x10".

Det skall bli mkt bra upplösning så jag kan göra stora förstorningar.

Mvh Johannes

När det gäller 4 x 5" är det väl Imacon 949 som är det självklara valet om det ska bli riktigt bra. Om du vill göra en bild på 100 x 127 cm krävs det en hel del av skannern för att du verkligen ska visa all den kvalitet som finns i ett 4 x 5" stort neg.

8 x 10" är svårt att hitta en riktigt bra skanner för, vid sidan av en bra trumskanner.

När det gäller flatbäddsskannrar finns det ju ett par bra, som t ex Scitex Eversmart, som numera ägs av ett företag som heter Kodak. Epson har en ny modell, som verkar bli mycket intressant, V750. Den tillåter dig att våtskanna stora negativ, vilken nästan är en förutsättning för att du ska få ett bra resultat om du inte har en glaslöst system.

Stefan
 
Varning för Epson V700

Epson har två nya kombinerade flatbädds- / film scannrar. V700 och V750.

Glad i hågen köpte jag V700 och den har mycket bra prestanda.

Men hur länge håller filmhållarna och hur länge står man ut med att använda dem ?

Det jag alltså måste varna för är de sladdriga, mycket svåranvändbara och - som det känns - mycket ömtåliga filmhållarna som hör till.

Den som lyckas få i en 35 mm filmremsa i filmhållaren för 35 mm film utan att sätta fingeravtryck har bommullshandskar. Den som kan ladda en filmremsa om 6 bilder på kortare tid än en minut och utan att därtill svära och förbanna förtjänar allt beröm.

Den som kan ladda filmhållaren för mellanformat med film utan att sätta hjärtat i halsgropen av rädsla för att hållarna man lyfter på skall gå sönder / av förtjänar ännu mer beröm.

Och den som kan scanna ett stort antal diabilder utan att de klena hållarna för diaramarna tappar spänsten skall ha allt beröm som finns.

Hade de aktuella filmhållarna legat i en plastbyggsats till ett modellflygplan hade det väl varit OK, men nu handlar det om en scanner för 6000 kr resp. 7500 kr.

Urdåligt Epson.
 
Läste i senaste Proffsfoto att V750m skall ha våtmontering. Vad menas med det?

En lite OT fråga nu när vi snackar skanner, varför ger min Epson färgade streck på negativen? Det hände aldrig i början.
 
paco skrev:
Läste i senaste Proffsfoto att V750m skall ha våtmontering. Vad menas med det?

Våtmontering innebär att man lägger filmen i en olja som har samma brytningsindex som glas. Det innebär att du bara får två övergångar, du slipper ju två övergångar mellan luft och glas eller film och luft.

Det är förvånande hur stor skillnad detta gör i upplösning.

Stefan
 
På neggen eller i skanningen? Jag förmodar att du menar skanningen. Streck kan ibland bero på damm på sensorelementet. Går det att komma åt för renblåsning på en sån där?
 
Har lite funderingar på att köpa någon av de nya Epsonscannrarna (700 el 750), har en gammal 2450 som fortfarande fungerar bra för mellan- och storformat, men som börjar kännas pensionsmässig. Har alltid irriterat mig på de helt värdelösa negativhållarna till Epsons maskiner, märkligt att de fortsätter producera kanon skanners med sk*tnegativhållare. Vore intressant att höra hur de motiverar sina val.

Hej Jonne!

Våtmontering är precis som det låter, man blöter ner neget och monterar det i skannern, standard på trumskanners.
 
systerdiesel skrev:
Har alltid irriterat mig på de helt värdelösa negativhållarna till Epsons maskiner, märkligt att de fortsätter producera kanon skanners med sk*tnegativhållare. Vore intressant att höra hur de motiverar sina val.

Instämmer fullt ut. Tyvärr är ju Epson inte ensamma om detta.

Stefan
 
Jag har en 4x5 mask till min Durst L1000/CLS450 som borde vara hyfsat stabil om locket bara kommer tillräckligt långt ner.

Hej Jan! Väntar ivrigt på Sinaren. Idag fick jag hem rullfilmshållaren också, en stadig pjäs.
 
jimh skrev:
På neggen eller i skanningen? Jag förmodar att du menar skanningen. Streck kan ibland bero på damm på sensorelementet. Går det att komma åt för renblåsning på en sån där?

Menar skanningen. Jag tror det bara blir värre om man öppnar upp skannern. Det är en Epson 3170. Jag har haft den snart i 2 år och nu börjar färgstrecken bli riktigt jobbiga. Syns inte så mycket på bilder som man lägger upp på nätet, men den dagen man vill förstora upp nåt lite mer och ha på papper, så kommer det att synas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.