Annons

Scanner för mellanformatsfilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller upplösning så måste man komma ihåg att för att få med hela upplösningen i en bild så måste man sampla den med dubbla upplösningen (samlingsteoremet). Dvs om bilden har upplösningen 20 linjepar per mm så måste kameran (objektiv och bildsensor i kombination) ha upplösningen 40 linjepar per mm om man ska inte ska tappa kvalitet.

Hur många bildpunkter en bildfil består av säger alltså inte så mycket om hur bra kvaliteten blir när man gör en sån här reproduktion.
 
Detta är intressant,hur bra kvalitet kan man få ur ett 6x7 dia fotat med tex EOS 350D med skarp macrooptik,är man i närheten av en flatbäddare?
 
Hmmm... inte så dumt det där med avfotograferingen - ser bättre ut än jag trodde. Man lär sig alltid nåt nytt. :)

Såg förresten att det är på gång en uppföljare till Canons 8400 som heter 8600F som ligger på strax under 1900 kronor och som tar 120 (6x22 cm som mest). Den ska dyka upp under oktober månad enligt Cyberphotos hemsida.
 
jerevan skrev:
Hmmm... inte så dumt det där med avfotograferingen - ser bättre ut än jag trodde. Man lär sig alltid nåt nytt. :)

Såg förresten att det är på gång en uppföljare till Canons 8400 som heter 8600F som ligger på strax under 1900 kronor och som tar 120 (6x22 cm som mest). Den ska dyka upp under oktober månad enligt Cyberphotos hemsida.

haha, tack för tipset! låter utmärkt!
 
FILM) (jerevan skrev:
Hmmm... inte så dumt det där med avfotograferingen - ser bättre ut än jag trodde. Man lär sig alltid nåt nytt. :)

Såg förresten att det är på gång en uppföljare till Canons 8400 som heter 8600F som ligger på strax under 1900 kronor och som tar 120 (6x22 cm som mest). Den ska dyka upp under oktober månad enligt Cyberphotos hemsida.

Fota du av från ljsubord? Funderar faktiskt på att skaffa en sån där Canon 8600F, Någon som kan berätta hur bilderna blir när man scannar negativen med en sån? Eller någon som scannar med någon annan billigare scanner?
 
Jag fuskade - jag fotograferade mot ett fönster med ett vitt papper bakom, med min digitala eländeskamera. Det fungerade okej - om man bara ska ta en eller annan bild.

Jag har annars gjort flatbäddscanningar på kontaktkopior (från 6x6 och större) men det är också en nödlösning som funkar sisådär för enklare bilder på webben.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.