Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

thompson

Medlem
Kan någon tipsa om en bra scanner som tar mellanformat (dia,6*6)? Syftet är i första hand att kunna lägga ut bilder på nätet.

Är amatör, men tänker mig gärna en framtid där jag säljer en och annan bild. Duger en scanner som en vanlig människa har råd att köpa till att få fram bilder som går att trycka i tidskrift eller liknande? Eller måste man gå till en yrkesman som har en kraftfullare scanner för det syftet?

Hur gör ni som vet mer än jag?

I "konsument-klassen" finns ju Flatbäddsscanners från Epson och Canon som tar mellanformat.

Exempelvis Epson 3170

Eller Epson 4870

Epson 4870 är en riktigt bra allround-scanner som dessutom har ICE: hårdvarubaserad damm och repborttagning.

Den har fått goda omdömen framförallt för mellanformats-scanning och duger långt även i professionella sammanhang.

I de högre klasserna finns bla Nikon LS-9000 - men den kostar lite mer.

Epson har även en ny renodlad filmscanner för bla mellanformat på gång som kommer kosta ca 1000€ (läs mer på fotosidans photokina repotage)

Epson 4870 duger långt i professionella sammanhang, säger du. Om man säger så här: vad duger den inte till? Vad klarar Nikon LS-9000 som gör den så mycket dyrare?

Det finns tom modeller som är ännu dyrare.

Hasselblad H343 (Tidigare Imacon) kostar ca 80.000:- (ink. moms)

Skillnaden är högre dmax (dynamik omfång) och skärpa.

De dyrare scannrarna ger högre bildkvalitet - men eftersom Epson 4870 ger nästan lika bra kvalitet, så är den ett fynd för ca 5000:-

De flesta som köper 4870 resonerar nog att skillnaden i kvalitet inte är lika stor som prisskillnaden till proffsmodellerna.

Då har jag lite att gå efter. Svårt att börja söka när man är helt nollställd kunskapsmässigt. Terminologin förvirrar.

Men nöjer sig en kräsen tidskrift med bilder inscannade med Epson 4870? Om nu dynamik och skärpa inte är riktigt lika bra?

Här är en länk till ett test av Epson 4870 där testaren bla jämför (snabbt) med en Imacon:

Photo-i Epson 4870

Glömde att säga att jag själv är en nöjd innehavare av 4870 :)

Svårt att säga vad en kräsen tidskrift säger - men rätt scannad har jag väldigt svårt att tro att en tidskrift skulle kunna klaga på bildkvaliteten som Epson 4870 ger från mellanformat.

snabb koll på nya Canon 9950F

När du lärt dig din skanner, och har riktigt skarpa neg att skanna, så ger epsonen så skarpa bilder att du i princip måste ned på kornnivå för att se skillnaden till de dyrare Imagicon-scannrarna. Skillnaden i dynamik kan man möjligen märka i bilder med extrem kontrast.

Så ja, jag tror att det duger för de allra flesta tidskrifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar