Annons

Scanner för 35mm negativ?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oet6

Medlem
Hej,

Jag behöver scanna in mina gamla 35mm negativ och jag är helt vilse!
Har ingen erfarenhet av att använda eller köpa scanner så jag behöver lite hjälp :)

Mina behov är att :
*Jag har 1000-tals negativ att scanna in (mkt konsertfoto så alla bilder ska inte scannas in, kanske 2-3 på varje remsa).

*Jag vill få ett bra resultat så jag kan använda bilderna dels på nätet MEN också göra förstoringar på bilder efter scanningen, A4 och större.


1. Negativscanner eller flatbädd?

2. Märke/modell?

3. Behöver man några tillbehör eller konstig programvara? Jag har en Mac, inte PC.


Tacksam för hjälp och svar!!! :)

/Fredrik
 
Om du har tusentals negativ att skanna in så skulle jag antingen lämna in dem, eller om du inte har problem med att skanna några rullar lite nu som då så kan du skaffa en flatbädd. De dedikerade 35mm skanners som finns håller generellt högre kvalité, men är långsammare att jobba med. Det kommer hur som helst att ta tid, vare sig du väljer flatbädd eller negativskanner. De ca 1400 bilder jag hade på lager då jag skaffade skannern tog väl några månader av arbete att få in.

Har själv en Epson V700 (alltså flatbädd) med vilken jag med gott resultat har gjort A3 förstoringar av 35mm bilder.

Vad gäller programvara så finns det två stora (som jag känner till) som är mer avancerade än det program som följer med skannern, Vuescan och SilverFast (tror båda finns till både Mac och Windows), själv använder jag Vuescan och är nöjd med både handhavandet och resultatet. Brukar använda mig av gruppskanning, då läser skannern av hela ytan i full kvalité och sedan får man fritt markera vilka bilder man vill spara, bra om man bara skall ha några bilder per remsa.
 
Jag rekommenderar INTE en V700 för 35mm negativ. Det blir bara inte bra nog. Om jag vore du skulle jag titta på en Reflecta Crystalscan 7200, vet dock ej om den funkar till Mac. Reflecta Crystalscan 7200 är en mycket prisvärd 35mm skanner och ger mycket bättre skärpa än du får med en V700.
 
Jag rekommenderar INTE en V700 för 35mm negativ. Det blir bara inte bra nog. Om jag vore du skulle jag titta på en Reflecta Crystalscan 7200, vet dock ej om den funkar till Mac. Reflecta Crystalscan 7200 är en mycket prisvärd 35mm skanner och ger mycket bättre skärpa än du får med en V700.

En dedikerad filmskanner ger garanterat bättre resultat. Det är ingen fråga om det. Men när det gäller tusentals bilder måste man även tänka på arbetsflödet, Reflectan drar inte fram filmen automatiskt så du skall själv placera rutan på rätt ställe för varje bild som skall skannas in. Själva skanningen tar några minuter för en ruta, det är ett väldigt krävande arbetsflöde att manuellt montera nästa bild med två minuters mellanrum för tusentals bilder. Jämför detta med att montera 24 bilder i en flatbäddskanner och låta skannern arbeta i 30 minuter för sig själv, för att du sedan skall kunna markera de bilder du vill ha och spara ner.

Om man har lite bättre ekonomi kan man ju köra en flatbädd som "kontaktkarta" och en dedikerad skanner för de enskilda bilderna man vill göra kopior av.
 
Ska man scanna många diabilder automatiskt så är det väl Reflectas scanner som ser ut som en diaprojektor som gäller? Äsch, jag kollar väl vad den heter då ....

"DigitDia 5000" heter den, och är rätt dyr.
 
Hej,

Jag behöver scanna in mina gamla 35mm negativ och jag är helt vilse!
Har ingen erfarenhet av att använda eller köpa scanner så jag behöver lite hjälp :)

Mina behov är att :
*Jag har 1000-tals negativ att scanna in (mkt konsertfoto så alla bilder ska inte scannas in, kanske 2-3 på varje remsa).

*Jag vill få ett bra resultat så jag kan använda bilderna dels på nätet MEN också göra förstoringar på bilder efter scanningen, A4 och större.


1. Negativscanner eller flatbädd?

2. Märke/modell?

3. Behöver man några tillbehör eller konstig programvara? Jag har en Mac, inte PC.


Tacksam för hjälp och svar!!! :)

/Fredrik

Om du är tillräckligt snabb se köp&sälj. Coolscan 4000. I mitt tycke mkt bra pris. Pengarna fås igen vid försäljning sedan. (Troligen går man plus dessutom).
 
Plustek

Halvkapar tråden lite: Funderar själv lite på att åter skaffa en prisvärd scanner. Har sett att Kjell & co säljer en Plustek 4000 för 1995 kr. Storebröderna 7600 och 7600 AI är betydligt dyrare men uppges ha samma upplösning. Är det så stor skillnad på dom egentligen? Silverfast ingår också. Nån som vet?
 
Oktobernumret av kamera&bild testade några olika skannrar och bäst blev plustek 7600i med enda nackdel att den endast tar en ruta åt gången och skanningstid på 50s vid 3600dpi. Dynamiskt omfång på 3,6.
Epson V700 fick omdömet mycket bra med nackdelar Uppvärmningstid, filmhållarna och uppvärmningstid.
I testet fanns också Reflecta MF5000 som fick betyget proffsklass men den är 4-5 gånger dyrare än plustek modellen.
Alla dessa tre hade som plus bra skärpa (epson)/mycket bra skärpa (plustek, reflecta)och dynamiskt omfång.
 
Glasa negativen

Plusteks scannrar håller fullgod kvalitet. Vill man vara riktigt noggrann bör man montera negativet eller dian ,om den inte redan är det, mellan glas. Har scannat en del med Plustek. När man lägger in remsan i hållaren buktar sig filmen något med sämre skärpa som följd. Det kanske finns hållare med inbyggt glas nuförtiden. Nån som vet?
Silverfast är ett mycket bra program.
 
Halvkapar tråden lite: Funderar själv lite på att åter skaffa en prisvärd scanner. Har sett att Kjell & co säljer en Plustek 4000 för 1995 kr. Storebröderna 7600 och 7600 AI är betydligt dyrare men uppges ha samma upplösning. Är det så stor skillnad på dom egentligen? Silverfast ingår också. Nån som vet?

En uppenbar skillnad är att 7600i har dammborttagning mha IR, vilket 7400 saknar. Däremot verkar det inte vara någon större skillnad i resultat i övrigt. 7600i går även att få direkt med den mer avancerade versionen av SilverFast.

Ska du bara skanna svartvitt eller något annat där dammbortagningen inte fungerar så spelar det nog ingen roll om du väljer 7400 misstänker jag.

I samma prisklass som Plustek har du även Reflecta Crystalscan respektiva Proscan. åtminstone om du beställer från Tyskland. Även dessa har fått bra omdöme för prisklassen vad det verkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.