Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Scanner epson 4990 beläggning på glasskivans undersida
- Trådstartare snalle
- Start datum
Jag vet inte hur man får bort glaset specifikt på 4990. Men jag har gjort det på några andra skannrar och det har alltid varit en enkel operation med ett par skruvar för att få bort locket. Jag hade en Agfa som jag vill minnas till och med hade snabbfäste för glaset så man kunde få loss det utan verktyg.
Voxa
Aktiv medlem
Thomasis skrev:
Jag har oxå den beläggningen på min 4990. Borde det inte gälla alla skannrar i princip (det är väl nåt från luften som sätter sej).
Har nån kollat på resultatet före och efter rengöring, det borde ändra kontrasten och skärpan.
/tj
Kan det vara "outgassing", d.v.s. mjukmedel i plasterna som avdunstar och ångar fart på glaset?
Samma sak sker på bilrutor; när bilen är ny är glaset glasklart ( . . . ) sedan sätter sej plasternas mjukgörare i gasform på rutorna - mkt svårt att ta bort.
Jag misstänker att samma sker med mina kameror. Tycker dom var skarpare förr (!). Kommentarer?
/Göran
arvro395
Aktiv medlem
Kan jag sno åt mig lite uppmärksamhet i den här tråden?
Jag har precis köpt en 4990. Den funkar bra för mellanformat, men jag har lite problem med småbild.
En del film (Tri-X) vill gärna bli väldigt buktig och passar då inte alls bra i negativhållarna för småbild. Filmen buktar så mycket att den trycks mot skannerglaset vilket ger upphov till newtonringar samt säkert en del fokuseruingsproblem. Hur löser ni detta?
Jag har precis köpt en 4990. Den funkar bra för mellanformat, men jag har lite problem med småbild.
En del film (Tri-X) vill gärna bli väldigt buktig och passar då inte alls bra i negativhållarna för småbild. Filmen buktar så mycket att den trycks mot skannerglaset vilket ger upphov till newtonringar samt säkert en del fokuseruingsproblem. Hur löser ni detta?
Buktar den mot glaset? Då har du ju emulsionen uppåt istället för nedåt mot CCDn. Eller torkar du på något mystiskt sätt så filmen buktar åt andra hållet?arvro395 skrev:
Filmen buktar så mycket att den trycks mot skannerglaset
F1n
Aktiv medlem
snalle skrev:
Detta gäller Epson scanner 4990 Photo.Jag har upptäckt en kraftig beläggning på glasskivans undersida som ett flammigt och oregelbundet mönster.Har någon varit med om detta och i så fall hur tar jag bort denna fula hinna?
Snalle
Hej,
jag hade precis samma fenomen på en Epson 3170 Photo + att hinnan gav minst sagt oönskade resultat på den inscannade bilden. Det hela slutade med att den fick skickas in (på garanti) och få glaset utbytt, har inte fått någon förklaring på varför hinnan fanns där (nästan som en oljefilm). Har ägt scannrar från Agfa och Canon och aldrig sett detta tidigare, en ´kul´ liten Epsongimmick kanske ?
Det där är en ständig källa till förvirring. I manualerna till flera Minoltaskannrar står det att emulsionen skall vara uppåt. Läser man sedan i en annan språkversion står det nedåt. Ibland får man en spegelvänd bild om man gör som det står i manualen.arvro395 skrev:
Ska emulsionen vara nedåt? Då har jag nog missuppfattat negativhållaren lite...
Jag brukar testa och se vad som ger bäst resultat. I regel har det då visat sig att emulsion neråt ger lite bättre skärpa.
I manualen till Epson 4990 står det inte vilket håll filmen skall vändas åt egentligen. Men i felsökningsavsnittet står det att man kan vända emulsionen nedåt och trycka på en spegelvändningsknapp om man har problem med newtonringar. Testa och se om det gör någon skillnad. Annars får du väl börja oljemontera
Oljemontering används främst vid professionell skanning i trumskannrar. Det är en överlägsen metod, men klart bökig.
Om man lägger filmen direkt mot glaset med en olja mellan suger det ju fast så man får perfekt planhållning och dessutom utan risk för newtonringar eftersom man eliminerar luftövergången. Alternativt kan man köra dubbelglasat och då med olja på båda ytorna.
Bra som sagt, men bökigt och kladdigt.
Om man lägger filmen direkt mot glaset med en olja mellan suger det ju fast så man får perfekt planhållning och dessutom utan risk för newtonringar eftersom man eliminerar luftövergången. Alternativt kan man köra dubbelglasat och då med olja på båda ytorna.
Bra som sagt, men bökigt och kladdigt.
kjellric
Aktiv medlem
Har en Epson 4990 och har haft Epson 3200 och på dessa har jag inte upptäckt någon beläggning på glasen/glaset. Inte heller på min första flatbädsscanner, som jag har förträngt namnet på, fanns det någon form av hinna på glaset.
Kan det vara någon form av skyddshinna som ej har avlägsnat korrekt vid monteringen på fabriken ?
Kan det vara någon form av skyddshinna som ej har avlägsnat korrekt vid monteringen på fabriken ?