Annons

Scannade tidningsurklipp?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Vilka regler gäller för publicering av tidningsurklipp, främst insändare (utan bilder) på t.ex. en blogg?

Om insändaren ej går att känna igen genom t.ex. ett alias, är det då ok att publicera namnet?

Kort sagt, får man scanna in ett tidningsurklipp och publicera på sin blogg på internet?

Svar: nej.

Att upphovsmannen är okänd/inte framgår förändrar inte upphovsrätten.

Givetvis inte, jag var mer inne i banorna att man själv får publicera bilder där människor går att känna igen förutsatt att man inte har för avsikt att håna/göra narr av etc.

Vem har egentligen upphovsrätten på en tidningsinsändare?

Den som skrev den förstås. Även om du inte vet vem det är så vet tidningen för jag tror inte de tar in anonyma längre. Med reservation för att inte alla insändare uppfyller kravet på verkshöjd som jag tror finns i lagen.

Men det gäller bara själva texten. Utformning/layout etc kanske tidningen har någon sort rättighet till.

Precis som i föregående inlägg är mitt svar att det är insändarskribenten. Men, logiskt sett i alla fall, borde det också vara den publicerande tidningen i och med att du publicerar något som den har "ensamrätt" på.
Det är ju sällan som insändare är föremål för copyrightfrågor...

Och ja, en tidnings layout kan vara utformad på ett sådant sätt att den är skyddad av upphovsrätten.

Vilka regler gäller för publicering av tidningsurklipp, främst insändare (utan bilder) på t.ex. en blogg?

Om insändaren ej går att känna igen genom t.ex. ett alias, är det då ok att publicera namnet?

Kort sagt, får man scanna in ett tidningsurklipp och publicera på sin blogg på internet?
Men man kan göra så som jag gör nust nu, dvs. använda rätten att citera en text.
Dock är det mycket oklart om hur lång text som kan anses vara ett citat. Dessutom så måste man nog ange citatkällan, och då försvinner kanske vitsen med det du hade tänkt gör?

Lite lustigt, tidningar citerar folk och fotograferar av dem hur mycket som helst men ingen får citera eller fota av tidningarna..?

Lite lustigt, tidningar citerar folk och fotograferar av dem hur mycket som helst men ingen får citera eller fota av tidningarna..?
Visst får du väl citera något från en tidningsartikel! Men ett citat är ju bara att "ordagrant anföra avsnitt el. ord ur skrift el.tal el. återge avsnitt e.d. ur skrift". Slut citat från SAOL.
Men hur mycket text som får citeras är inte, så vitt jag vet, bestämt. Men klart är att om du kopierar en hel artikel och återger den så är det inget citat!
Med bilder är det dock annorlunda. Det går ju liksom inte att citera, med ord beskriva en bild ser ut. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar